Finnairille moitteita harhaanjohtavasta ympäristömarkkinoinnista

Kuluttaja-asiamies on puuttunut lentoyhtiö Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan Finnair on sitoutunut korjaamaan markkinointiaan.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti vuosi sitten huomiota Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään ”hankimme uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % –tavoitteenamme on olla täysin hiilineutraali vuonna 2045”.

Mainosta esitettiin laajalti eri markkinointikanavissa, muun muassa Twitterissä (nykyisin X), Facebookissa, Helsingin Sanomissa sekä Finnairin Instagram-tilillä.

Mainoskuvituksessa käytettiin ympäristöystävällisyyttä korostavaa kuvaa maapallosta ja lentokoneesta, jonka lentoreittiä seuraa vihreä juova.

Väärin ymmärtämisen riski suuri

Finnair ympäristöväittämä antoi kuluttaja-asiamiehen mukaan harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista.

– Finnairin ympäristöväittämän perusteella kuluttaja ei voi tietää, mikä merkitys markkinoinnin pääviestinä käytetyllä uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnalla on Finnairin kokonaispäästöihin, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessaan.

– Mainoksesta ei esimerkiksi käynyt ilmi, kuinka suuri hankinta on suhteellisesti, mihin väittämällä verrataan tai mihin ajanjaksoon se liittyy. Markkinoinnissa korostettu väite voitiin ymmärtää jopa niin, että Finnair olisi siirtynyt kokonaan uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ja Finnairin päästöt kokonaisuudessaan vähenisivät 80 %.

Finnairin selvityksestä kuluttaja-asiamiehelle ilmeni, että vuonna 2022 uusiutuvan lentopolttoaineen prosenttiosuus kaikista Finnairin käyttämistä polttoaineista oli kuitenkin vain noin 0,2 %.  

Väittämiä avattiin pikkuprintissä

Sosiaalisessa mediassa mainosväittämien yhteydessä oli linkki Finnairin asiakaslehden taustoittavaan artikkeliin.

Kampanjan printtimainoksissa väittämän lisätietoja avattiin pikkuprintissä.  

– Ympäristöväittämää tukevat perustelut ja lisätiedot eivät voi olla usean klikkauksen ja linkin päässä itse väittämästä, Väänänen huomauttaa.  

– Markkinointi on suunniteltava niin, ettei kuluttaja voi tulla huomaamattaan ohittaneeksi väittämää koskevaa täsmennystä.

Jätti kertomatta kuluttajan kannalta olennaisia tietoja

Kuluttaja-asiamies totesi, että Finnair ei esittänyt tekemänsä ympäristöväittämän laajuutta ja rajoja markkinoinnissaan riittävän selvästi ja näin ollen jätti kertomatta kuluttajan kannalta olennaisia tietoja.

–Epämääräiset ympäristöväittämät eivät auta kuluttajia tekemään aidosti ympäristöystävällisiä valintoja. Viherpesun torjuminen on yhä tärkeämpää ja tätä tulee avittamaan myös valmisteilla oleva EU-lainsäädäntö, Väänänen toteaa.

Finnair sitoutuu korjaamaan markkinointiaan

Finnair sitoutuu kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan siihen, että se ei luo ympäristömarkkinoinnillaan harhaanjohtavaa kokonaisvaikutelmaa lentomatkustamisen ympäristövaikutuksista.

Lisäksi se lupaa käyttää ympäristömarkkinoinnissaan vain sellaisia kasvihuonekaasupäästöjä koskevia ympäristöväittämiä ja ilmauksia, jotka ovat selkeitä ja tarkkarajaisia.

 

Lue myös:

    Uusimmat