Kuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiin

7:40img
Katso video: Hiilinieluista puhutaan kaikkialla, mutta mistä siinä on kyse?
Julkaistu 15.12.2022 15:29

MTV UUTISET – STT

Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Vattenfallin ympäristömarkkinointiin ja todennut yhtiön mainonnassa annetut lupaukset fossiilivapaudesta liian laveiksi, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Kuluttaja-asiamies tarkasteli Vattenfallin tv-mainosta, joka luo mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä muun muassa ilmauksella "fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana".

Televisiomainoksen väite on kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan tosiasiaväite, joka on pystyttävä todentamaan oikeaksi luotettavalla tavalla.

Perusteita on tuotava esiin jo mainoksessa itsessään, eikä tähän riitä esimerkiksi pelkkä verkkosivuosoite.

–  Mainoksen pääviesti ympäristöystävällisyydestä ja paremmasta tulevaisuudesta ei voi perustua mielikuvien maalailuun. Jos markkinoidaan yrityksen tavoitteita, se on tehtävä selväksi, eikä tavoitteita voi esittää faktoina, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Vattenfall on sitoutunut korjaamaan ympäristömarkkinointiaan.

Lue myös: Uusi kierrätysvelvoite tuo lisäkustannuksia suomalaiskoteihin – näin vältyt laskulta

Nämä ovat tärkeimmät kuluttajan valinnat torjua ilmastokriisiä: "Kasviksia reilusti lisää – öljylämmitys, siitä kiireesti pois"

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta