Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Vattenfallin ympäristömarkkinointiin ja todennut yhtiön mainonnassa annetut lupaukset fossiilivapaudesta liian laveiksi, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Kuluttaja-asiamies tarkasteli Vattenfallin tv-mainosta, joka luo mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä muun muassa ilmauksella "fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana".
Televisiomainoksen väite on kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan tosiasiaväite, joka on pystyttävä todentamaan oikeaksi luotettavalla tavalla.
Perusteita on tuotava esiin jo mainoksessa itsessään, eikä tähän riitä esimerkiksi pelkkä verkkosivuosoite.
– Mainoksen pääviesti ympäristöystävällisyydestä ja paremmasta tulevaisuudesta ei voi perustua mielikuvien maalailuun. Jos markkinoidaan yrityksen tavoitteita, se on tehtävä selväksi, eikä tavoitteita voi esittää faktoina, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Vattenfall on sitoutunut korjaamaan ympäristömarkkinointiaan.