Kun Venäjä sulki ilmatilansa monilta kansainvälisiltä lentoyhtiöiltä helmikuun lopussa, Finnairin piti suunnitella suorat reittilennot Aasiaan uudelleen.
Jäätävän kylmä ja pitkä, historiallinen, suora ja varmasti kallis.
Sellainen on Finnairin uusi lentoreitti Aasiaan. Tosin uudeksi reittiä ei voi sanoa, sillä Finnair lensi samalla reitillä jo vuonna 1983.
Pohjoinen reitti vaatii paljon suunnittelutyöltä ja lentohenkilökunnalta, mutta erityisesti lentokoneelta. Finnairin pohjoisen lennoilla toimiva kapteeni Aleksi Kuosmanen kertoo, että pakkanen korkeuksissa voi painua jopa -80 asteeseen.
Kuosmanen oli mukana avauslennolla 9. maaliskuuta. Kuosmanen kertoo, että lennolla olleet matkustajat olivat tiedustelleet lentoemänniltä ja stuerteilta, milloin pohjoisnapa ylitetään ja onko revontulia mahdollisesti nähtävissä.
Kapteeni itsekin oli mielissään ohjaamon ikkunan takaa paljastuvasta maailmasta.
– Maisemat ovat aivan huikeat. Siellä on hiljaista ja hyvin rauhallista. Ei ole paljoa liikennettä koneiden ja radion osalta.
Lento pohjoisnavan yli kestää Kuosmasen arvion mukaan 12 tunnista jopa lähelle 14 tuntia riippuen tuulien suunnasta ja voimakkuudesta.
Lentoreitti ennen Ukrainan sotaa ja Venäjän ilmatilan sulkua kesti noin 10 tuntia.
Finnair käyttää pohjoisen lennoilla Airbus A350-900-lentokoneita. Kuosmanen kertoo, että ne ovat uusinta uutta Finnairilla ja soveltuvat ominaisuuksiltaan lennoille erittäin hyvin.
Kyseisiä lentokoneita Finnairilla on yhteensä 17, joista 10 toimii pohjoisella reitillä.
– Reitti on jokaisen lentäjän unelma.