Ryanair on eurooppalaisten lentoyhtiöiden suurin hiilidioksidin päästäjä. Kuitenkin kahdeksan eurooppalaisyhtiön päästöt kasvoivat nopeammin kuin Ryanairin. Näiden joukossa on Finnair.
Kaikkiaan kahdeksan eurooppalaista lentoyhtiötä kasvatti hiilidioksidipäästöjään nopeammin kuin Ryanair, joka oli viime vuonna lentoyhtiöiden suurin hiilidioksidin päästäjä Euroopassa, kun yhtiön päästöt kasvoivat 6,9 prosenttia.
Suomen lentoylpeys Finnair kasvattia päästöjään viime vuonna eurooppalaisyhtiöistä kolmanneksi eniten eli hieman päälle 11 prosenttia verrattuna vuoteen 2017.
Finnair: Vähennämme päästöjä uudella teknologialla
Finnairin johtaja Päivyt Tallqvist ei kiistä kasvulukuja, sillä niille on selvä selitys.
– Finnairin päästöjen kasvua selittää Finnairin liikenteen voimakas kasvu. EU:n päästökaupan alaiset hiilidioksidipäästöt päästöt kasvoivat 11,2 prosenttia viime vuonna. Finnairin liikenne Euroopassa tarjotuilla tuolikilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi viime vuoden 15,2 prosenttia. Tässä luvussa on mukana reittejä, jotka eivät ole EU:n päästökaupan piirissä eli Dubai, Venäjä, Kanarian saaret ja Sveitsi, Tallqvist toteaa.
Finnairin lentojen yksi kasvutekijä oli myös se, että yhtiön Euroopan liikenteestä iso osa on vaihtomatkustusta Euroopan ja Aasian välillä Helsingin kautta.
– Finnair pyrkii jatkuvasti vähentämään päästöjään niin uudella teknologialla (yksi uusi A321-kone Euroopan liikenteeseen 2018), kuin operatiivisilla toimilla, Tallqvist toteaa.
Finnair maksoi päästöoikeuksista 11 miljoonaa
Viime vuoden aikana Finnairin Euroopan liikenteen Airbus-koneisiin lisättiin penkkejä ja tehtiin muutoksia sisätiloihin.
– Tämän myötä koneen tyhjäpaino laski noin 150 kilogrammaa per kone, minkä ansiosta polttoaineen kulutus vähentyi noin 450 tonnilla vuodessa. Pyrimme myös vähentämään päästöjä optimoimalla lentoreittejä, lentokorkeutta ja lentonopeutta, Tallqvist toteaa.
Lentoliikenteen jatkuvan kasvun tuomaa päästöjen lisäystä on kuitenkin hankala muuksi muuttaa, vaikka Finnairkin osti viime vuonna markkinoilta päästöoikeuksia 58 prosenttia tarpeestaan, ja maksoi näistä päästöoikeuksista yli 11 miljoonaa euroa.
Finnairin hiilidioksidipäästöt olivat kokonaisuudessaan viime vuonna runsaat 3,2 miljoonaa tonnia. Suomen teollisuuslaitoksista yksi saastuttaa tätä enemmän. SSAB:n Raahen terästehtaan päästöt olivat neljä miljoonaa tonnia.
Suomen listan kakkonen Porvoon jalostamo tuotti päästöjä 2,7 miljoonaa tonnia.
Myös muilla päästöt kasvoivat
Halpalentoyhtiö Jet2:n päästöt kasvoivat eniten eli peräti 20 prosenttia ja Portugalin TAP tuli toiseksi 12,6 prosentin päästöjen kasvulla.
Muita Ryanairia nopeampia päästöjen kasvattajia olivat Wizz Air, EasyJet, Vueling ja Norwegian, kertoo Brysselissä päämajaansa pitävä ympäristöjärjestö Transport & Environment (T&E). Järjestön lähteenä asiassa on EU:n uudet päästökauppatilastot.
Ympäristöjärjestön ilmailupäällikkö Andrew Murphyn syyttääkin lentoyhtiöitä, että niiden päästöt kasvavat eikä kasvu koske pelkästään halpalentoyhtiöitä.
– Lentoyhtiöt hyötyvät siitä, että ne eivät maksa polttoaineesta veroja. Hallitusten ja EU:n on herättävä asiassa, kerosiinille pitää määrä vero ja polttoaineeseen määrättävä "puhtaan polttoaineen" sekoitevelvoite, joka pakottaisi lentoyhtiö siirtymään päästöttömiin polttoaineisiin, Murphy vaatii.
Ympristöjärjestöjen mielenstä lentoyhtiöt vähättelevät päästöjä
Ympäristöjärjestön mielestä myös lentoliikenneviranomaiset vähättelevät lentoliikenteen päästöjen kasvua omissa ennusteissaan. Euroopan lentoturvallisuusvirasto arvioi viime vuonna 3,3 prosentin päästöjen kasvua Euroopan sisäisillä lennoilla, kun nyt viralliset tiedot näyttävät päästöjen kasvun olleen 4,9 prosenttia eli 1,1 miljoonaa tonnia hiilidioksidia.
Ryanairin hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna 9,9 miljoonaa tonnia.
Lentoliikenteessä globaalien päästöjen ennustetaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 70 prosenttia vuoden 2005 tasosta.
EU:n päästökaupan piiriin kuuluvat ainoastaan Euroopan sisäiset lennot.
Tätä on vaikea muuksi muuttaa. Finnairin päästöt kasvavat, kun lentoliikenteen määrä kasvaa.