Finnair tarjoaa lentomatkustajille mahdollisuutta kompensoida lentojensa päästöt vapaaehtoisesti joko hyvitysmaksulla tai ostamalla biopolttoainetta. Lentoliikenteen päästöjen vähentämiseen ei toistaiseksi ole löydetty tehokkaita ja nopeita keinoja.
Finnair kertoi tänään tarjoavansa lentomatkustajille mahdollisuuden hyvittää lentojensa päästöt. Kotimaan edestakaisesta lennosta päästöhyvitysmaksu on yksi euro, Euroopan lennosta 2 euroa ja kaukolennosta 6 euroa.
– Päästövähenemät laskettiin hyvin tarkkaan meillä ja näillä summilla saadaan oman matkan päästökompensointi suoritettua, toteaa Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.
Tutkijan mielestä summat kuulostavat pieniltä.
– Ne ovat tosi pieniä verrattuna siihen, mitä näissä tarjolla olevissa päästökompensaatiojärjestelmissä yleensä on, arvioi Suomen ympäristökeskuksen kehittämispäällikkö Ari Nissinen.
Asiakas voi ostaa biopolttoainetta koneisiin
Kertyvillä maksuilla hankitaan uusia liesiä Mosambikissa.
– Tässä korvataan paikallisia epätehokkaita ruuanlaittoon käytettäviä liesiä hyvin energiatehokkailla liesillä, jotka vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä, ilman epäpuhtauksia ja tuottavat sosiaalisia hyötyjä paikallisväestölle, luettelee ilmastoprojekteja rahoittavan NEFCO:n johtaja Kari Hämekoski.
Asiakkaat voivat myös ostaa biopolttoainetta Finnairin koneisiin 10, 20 tai 65 eurolla. Biopolttoaineen hinta on 3-5 -kertainen verrattuna tavalliseen lentokerosiiniin.
– Meillä ei ole kilpailuasetelmien vuoksi varaa lähteä yksin sitä maksamaan. Katsotaan nyt, jos matkustajat haluavat osallistua ja sitä kautta saataisiin biopolttoaineiden markkinaa auki ja hintaakin alas, toivoo Ihamäki.
Tutkijan mielestä biopolttoaineen hankinta vaikuttaa paremmalta päästöjen kompensaatiotavalta.
– Siinä ne summat, mitä käytetään biopolttoaineiden ostoon, ovat sillä tasolla, mitä yleensä kompensaatioissa käytetään, huomauttaa Nissinen.
Kansainvälisiä päästövähennysratkaisuja kaivataan
Lentoliikenteen päästöjen vähentämistä ei kuitenkaan voi jättää pelkästään matkustajien tai yksittäisten lentoyhtiöiden tehtäväksi. Tutkija ehdottaa kansainvälisiä ratkaisuja.
– Lentoliikenteessä on verovapauksia. Polttoaine on verovapaata ja lentolipuista ei mene arvonlisäveroa. Nämä asiat pitäisi ottaa kansainvälisesti tarkasteluun. Suomihan on pian EU:n puheenjohtajamaa. Siinä voisi nostaa EU:ssa esiin tämän ohjauksen nimenomaan verotuksen ja myös päästökaupan kautta, esittää Nissinen.
Finnair uskoo uuden kaluston ja biopolttoaineiden auttavan päästöjen vähentämisessä.
– Uusi kalusto on ehkä tärkein ilmastoteko ja myös biopolttoaineet. Sitten on operatiivisia keinoja: lennetään entistä tehokkaammin ja lentokoneet ovat entistä kevyempiä. Iso asia olisi, jos saataisiin yhtenäinen ilmatila Eurooppaan. Me osallistumme myös päästökauppaan, EU:n päästökauppaan ja jatkossa tulee globaali järjestelmä, johon ryhdytään raportoimaan jo tänä vuonna, listaa Ihamäki.
Lentoliikenteen päästöt arvioitua suuremmat
Lentoliikenteen osuuden kaikista päästöistä on aiemmin arvioitu olevan parin prosentin luokkaa, mutta tuoreen selvityksen mukaan osuus voi olla huomattavasti suurempi.
– Meidän tänään julkistetussa selvityksessä kävi ilmi, että Suomen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat noin kaksi megatonnia, mikä vastaa ilmastovaikutuksina yli 4 megatonnia. Se puolestaan on noin 7 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, laskee Nissinen.
Nissinen selittää lentoliikenteen päästölaskentaa tarkemmin.
– Kotimaan lentojen hiilidoksidipäästöt vuonna 2016 olivat 0,19 megatonnia ja Suomesta lähteneiden ulkomaanlentojen päästöt 1,97 megatonnia. Yhteensä siis Suomen vuoden 2016 lentojen hiilidioksidipäästöt olivat 2,16 megatonnia. Niiden ilmastovaikutus riippuu siitä, kuinka suuriksi oletetaan muut kuin hiilidioksidin vaikutukset yläilmakehässä. Jos käytetään varovaista kerrointa 2, päädytään 4,3 megatonnin kasvihuonekaasupäästöjä vastaavaan ilmastovaikutukseen, laskee Nissinen.
Lisätutkimusta tarvitaan
Yhteensä Suomen kasvihuonekaasupäästöt olivat 58,1 megatonnia vuonna 2016 ja yhdessä ulkomaanlentojen kanssa noin 60 megatonnia eli lentojen ilmastovaikutus vastaisi noin 7 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.
– Kertoimelle on kuitenkin yleisesti esitetty välillä 2-4 olevia arvoja eli 7 on varovainen arvio lentojen ilmastovaikutuksista, huomauttaa Nissinen.
Nissisen mielestä nyt olisi tärkeää tutkia, kuinka suuria yläilmakehän vaikutukset ovat ja miten niitä voitaisiin teknisin keinoin vähentää.
– Kyseessä ovat ilmastovaikutukset, joiden arvioidaan olevan jopa paljon suurempia kuin hiilidioksidipäästöjen. Suomalaisilla toimijoilla voisi tässä olla annettavaa ja jopa liiketoimintamahdollisuuksia. Meillä on aerofysiikan huippututkijoita, säähavaintolaitteistojen kehittäjä Vaisala, Finnairissa yksi moderneimmista lentokalustoista ja innovaatiotoiminnan sparrausta Business Finlandissa.