Lentoliikenteen päästöjen pelätään kasvavan liikenteen voimakkaan kasvun myötä. Viime vuonna maailmassa tehtiin 3,7 miljardia lentomatkaa. Määrän arvioidaan 20 vuodessa tuplaantuvan.
Vaikka tehokkaampaa kalustoa on otettu käyttöön ja biopolttoaineita on kokeiltu joillakin lennoilla, eivät uudistukset riitä kompensoimaan kasvavan liikenteen aiheuttamia päästöjä. Ja vaikka lentoliikenteen osuus maailman kaikista päästöistä on melko pieni, yksittäisen ihmisen päästöistä lentojen osuus voi olla erittäin suuri.
Lentoliikenteen huima kasvu näkyy myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Finavia kertoi äskettäin, lentoaseman matkustajamäärä nousi joulukuun 13. päivänä 18 miljoonaan.
20 miljoonan vuosittaisen matkustajan raja saavutetaan nykyvauhdilla jo vuonna 2019.
Liikenteen kasvu lisää päästöjä
Liikenteen kasvun myötä kasvavat myös lentoliikenteen päästöt, jotka ovat nyt 3-5 prosenttia maailman kaikista hiilidioksidipäästöistä.
– Tällä hetkellä puhutaan muutamista prosenteista, mutta riskinä on, että tämä on se ala, jossa päästöt nousevat todella paljon, kun muualla pyritään vähennyksiin, toteaa ryhmäpäällikkö Ari Nissinen Suomen ympäristökeskuksesta.
Erilaisia päästölaskureita:
- ICAO:n laskuri
- SAS:in laskuri
- myclimate-laskuri
- greenseat-laskuri
- ilmastodieetti-laskuri (toimii vain tietokoneella)
- WWF:n ilmastolaskuri
Polttoaineesta syntyvien hiilidioksidipäästöjen lisäksi lentäminen aiheuttaa muitakin päästövaikutuksia.
– Yläilmakehässä syntyy muun muassa typen oksideja. Sitten ovat jättövanat ja muut vaikutukset siellä yläilmakehässä. Arvioidaan, että ne voivat jopa tuplata kasvihuonekaasupäästövaikutuksen, huomauttaa Nissinen.
Ahkera lentäminen tuottaa suuret päästöt
Yksittäisen ihmisen päästöistä lentomatkustamisen osuus voi olla hyvinkin suuri.
Esimerkiksi yksi Thaimaan lomamatka lentäen voi tuottaa saman verran päästöjä kuin vuoden autoilu. Autoilun vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin noin 2 000 kilogrammaa, kun Krabin edestakainen lento tuottaa Finnairin päästölaskurin mukaan 1 706 kilogramman päästöt.
New Yorkin edestakaisen lennon päästöt vastaavat puolen vuoden autoilua ja Madridin loman päästöillä autoilisi kolme kuukautta.
– Jos lennetään monta kertaa vuodessa kauas lomalle, päästöt voivat olla yhtä suuret kuin muun elämisen päästöt yhteensä, laskee Nissinen.
Yksittäisen ihmisen hiilidioksidipäästöt vuodessa ovat keskimäärin 10 000 kilogrammaa.
Alan tavoitteena hiilineutraali kasvu
Ilmailualan tekemän kansainvälisen sopimuksen mukaan lentoliikenteen kasvun pitäisi olla hiilineutraalia vuoden 2020 jälkeen. Käytännössä tämä ei välttämättä tarkoita lentämisen päästöjen vähentymistä vaan päästöoikeuksien ostamista muualta.
– Tämä tapahtuu pääosin niin, että ostetaan päästöoikeuksia sellaisilta teollisuuden ja energiantuotannon sektoreilta, jossa päästöjä voidaan vähentää. Tämä on sillä tavalla poikkeuksellinen ala, ettei päästä samalla tavalla päästövähennyksiin kuin muualla yhteiskunnassa.
– Ala itse arvioi, että tärkeimmät päästövähennyskeinot ovat biopolttoaineet sekä reititys- ja lennonjohtojärjestelmien tehostaminen. Tällä hetkellä haasteena on esimerkiksi se, että sopivia biopolttoaineita saataisiin riittävästi tuotettua ja että lentoyhtiöt ottaisivat niitä käyttöön, vaikka ne ovat kalliimpia kuin nykyiset polttoaineet, arvioi Nissinen.
Yksittäinen ihminen voi vähentää päästöjään vaihtamalla muihin kulkuneuvoihin tai maksamalla vapaaehtoisen päästökompensaation lennoistaan. Esimerkiksi hakusanoilla "carbon offset" tai "hiilidioksidi kompensointi" löytyy kompensaatiota tarjoavia sivustoja.