EU-johtajien päätös kieltää unionin alueella toimivilta lentoyhtiöiltä Valko-Venäjän ilmatilan käyttö vaikuttaa myös suomalaiseen Finnairiin. Kiellon taloudellista hintalappua ei ole vielä laskettu, sillä siihen vaikuttaa moni asia.
– Toki se lisää kustannuksia. Riippuu siitä, miten pitkä lennon uudelleen reitittäminen on. Esimerkiksi Turkin Gazipasan lento keskiviikkona on uuden reitin ja tuulten takia puoli tuntia pidempi. Se vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin, sanoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist.
Kreikan Hanian kohdalla matka-ajan arvioidaan pitenevän 5-30 minuuttia. Tällä hetkellä Valko-Venäjän ilmatilassa tehtäviä lentoja on ylipäätään hyvin vähän koronapandemian takia.
Kustannusvaikutus alkaa Tallqvistin mukaan näkyä enemmän, kun rajoituksia poistetaan ja lentojen määrä kasvaa.
Lue myös: Lakiesitys: Suomeen saapuvalla matkailijalla oltava todistus koronarokotussarjasta, negatiivinen koronatestitulos tai todistus sairastetusta koronasta
Manner: Lähtömaan tilannetta ei oteta huomioon
Finnair kommentoi MTV Uutisille myös hallituksen tuoreinta esitystä maahantulomallista. Sen mukaan Suomeen saapuvalla matkailijalla pitäisi olla luotettava todistus sairastetusta koronasta, todistus koronarokotussarjasta tai negatiivinen koronatestitulos.
Jos henkilöllä ei olisi esittää koronatestitodistusta, hänen pitäisi käydä testissä Suomeen saavuttuaan. Lisäksi henkilöiden, joilla ei olisi rokotustodistusta tai todistusta sairastetusta taudista, pitäisi käydä toisessa testissä 3–5 vuorokautta maahantulon jälkeen. Testien välillä ihmisen suositellaan olevan omaehtoisessa karanteenissa.
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että toisen testin vaatiminen on vastoin yleiseurooppalaista linjaa.
– Ehdotuksesta puuttuu myös riskiperusteisuus. Lähtömaan tautitilannetta ei oteta huomioon ja ”vihreiden maiden” lista puuttuu. Lisäksi ehdotetut karanteenimääräykset ovat todella merkittävä matkailua ehkäisevä tekijä, Manner toteaa.