Lentoyhtiö Finnairin vertailukelpoinen liiketulos romahti huhti-kesäkuussa 174,3 miljoonaa euroa tappiolle. Viime vuonna yhtiö teki voittoa samaan aikaan 47,2 miljoonaa euroa. Liikevaihto putosi 91 prosenttia 68,6 miljoonaan euroon.
Finnairin matkustajamäärä putosi huhti-kesäkuussa 97,5 prosenttia 0,1 miljoonaan. Vuotta aiemmin Finnair kuljetti 3,9 miljoonaa matkustajaa. Matkustajakäyttöaste putosi huhti-kesäkuussa 33,1 prosenttiin.
Toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan Finnair teki vuosineljänneksen aikana noin kaksi miljoonaa euroa tappiota joka päivä.
– Finnairin toista vuosineljännestä kuvaa käytännössä vain yksi asia, covid-19-pandemia. Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin, sillä ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä. Tämä heijastui vahvasti myös matkustajamääriin, liikevaihtoon ja tulokseen, Manner sanoo Finnairin osavuosikatsauksessa.
Rahtilennoille riitti kysyntää
Mannerin mukaan katsauskauteen sisältyi myös valopilkkuja, sillä esimerkiksi pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli vahvaa koko vuosineljänneksen. Yli 70 prosenttia Finnairin huhti-kesäkuun liikevaihdosta tulikin rahtilennoista.
– Rahtitoiminnalla oli myös merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia, koska kuljetimme muun muassa suojatarvikkeita pandemian ehkäisemiseksi ja huoltovarmuuden takaamiseksi. Muutoin tuloksemme heijasti toiminnan lähes täydellistä pysähdystä, Manner sanoo.
Manner kiittelee Finnairin huhti-kesäkuussa toteuttamia rahoitustoimia.
– Ennen kaikkea menestyksellisesti toteutettu, ylimerkitty 500 miljoonan euron merkintäoikeusanti oli tulevaisuutemme kannalta tärkeä, Manner sanoo.
Rahat takaisin asiakkaille
Mannerin mukaan rahojen palauttaminen asiakkaille koronan takia peruuntuneista lennoista on ollut Finnairille iso operaatio, jota varten on pitänyt rekrytoida lisätyövoimaa ja kehittää ohjelmistorobotiikkaa.
Tähän mennessä Finnair on palauttanut yli 650 000 asiakkaalleen yli 270 miljoonaa euroa. Palautuksia on lähdössä vielä noin 100 miljoonan euron edestä.
– Finnairilta asiakkaat saavat rahansa takaisin, eivät pelkkää lahjakorttia, niin kuin monet lentoyhtiöt Euroopassa tekevät, Manner sanoi.
Päivitys 15:19: Rahat takaisin asiakkaille -kappale