Finnairin työntekijät järkyttyivät uhkaavien irtisanomisten laajuudesta – "Ajateltiin, että varmasti jonkinlaista kiristyskeinoa työnantaja tulee käyttämään"

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen mukaan Finnair hakee muutosneuvotteluissa miljoonaluokan säästöjä, vaikka matkustamohenkilökunnan osuus budjetista on alle neljä prosenttia.

– Neuvotteluja on käyty syksyn aikana useaan kertaan ja suurimmat erimielisyyksissä euromäärissä. Säästöissä puhutaan miljoonista euroista. Olemme hyvin kaukana vielä toisistamme,  toteaa SLSY ry:n ammattiosasto 208 puheenjohtaja Marianne Arteva.

Lentoyhtiö Finnair on tänään ilmoittanut hakevansa säästöjä ja suunnittelevansa matkustamopalveluidensa ulkoistamista Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä ensi vuoteen mennessä. Vaarassa on 450 työpaikkaa. 

Finnairin mukaan taustalla on tarve palauttaa yhtiön kannattavuus muun muassa yksikkökustannuksia vähentämällä.

Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen mukaan kyse on työehtosopimusten heikennyksistä.

Artevan mukaan Finnair haluaa, että työehtosopimus aukaistaan kesken sen voimassaolokauden.

– Meidän pitää saada koriin saada myös jotain kuten alihankintasuojaa tai irtisanomissuojaa. Tällaista meille ei ole pystytty tarjoamaan. Olemme antaneet omia ehdotuksia, mutta niitä on vähän nihkeästi otettu vastaan. 

– Olemme olleet valmiita  neuvottelemaan hotellisopimuksista, pitkien lentojen kustannuksista ja jopa vapaapäivistä on puhuttu. Ongelmana on se, että työnantaja arvottaa ne euromääräisesti niin alhaisiksi, että sopimusta ei ole syntynyt, harmittelee Arteva.

"Ulkoistaminen on rankka toimenpide"

Arteva sanoo henkilöstön olevan järkyttynyt, että uhattuna on 450 työpaikkaa ja kyse on kaikista Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteistä. Matkustamohenkilökuntaa on Suomessa kaikkiaan 1 750.

– Se on tullut isona järkytyksenä kyllä meille liitossa. Meillä ei ollut käsitystä, että tällainen voitaisiin lyödä päin naamaa tässä laajuudessa. Ajateltiin, että varmasti jonkinlaista kiristyskeinoa työnantaja tulee käyttämään ja julkaisemaan jonkinlaisen alihankintauhkauksen. 

Arteva sanoo, että liitto on huolissaan siitä,  mitä suomalaiselle yhtiölle tapahtuu tulevaisuudessa.

– Onko siellä suomalaiset työntekijät vai käytetäänkö alihankintana ulkomaisia työntekijöitä, jotka sitten eivät kuitenkaan niitä verorahoja tänne Suomeen tuo. 

Artevan käsityksen mukaan tämä on järkyttävää henkilöstöpolitiikkaa Finnairilta.

– Ei  haluta nähdä sitä oman henkilöstön tärkeyttä. Varmasti pahin kauhuskenaario on se, että koko matkustamohenkilökunta tultaisiin ulkoistamaan jollain aikajänteellä.

Arteva uskoo, että jokainen suomalainen tietää, että sitten ei enää puhuta siitä samasta Finnairista suomalaisesta yhtiöstä, jos työpaikat viedään ulkomaille. 

Lue myös:

    Uusimmat