Apulaistietosuojavaltuutettu on antanut elokuvateatteriketju Finnkinolle huomautuksen pakotetusta suostumuksesta sähköiseen suoramarkkinointiin.
Finnkinon verkkopalvelujen asiakasohjelmaan ei ole voinut liittyä ilman sähköisen suoramarkkinoinnin hyväksymistä.
Apulaistietosuojavaltuutetun mukaan ei ole riittävää, että asiakas voi myöhemmin pyytää yritystä lopettamaan sähköisen suoramainonnan lähettämisen.
Asiasta oli tietosuojavaltuutetun toimistossa käsiteltävänä kymmeniä ilmoituksia. Lisäksi apulaistietosuojavaltuutettu on huomauttanut Finnkinoa siitä, että yhtiö vaatii asiakkaan tunnistamista kohtuuttoman vaivalloisesti ja että se ei ollut aiemmin kertonut puheluiden nauhoittamisesta asiakkailleen.
Valtuutettu on määrännyt yhtiön muuttamaan tietosuojakäytäntöjään. Päätöksistä voi valittaa hallinto-oikeuteen.