Puhelinmyyjien likainen taktiikka paljastui nauhoilta – jäävätkö tällaiset vedätykset pian historiaan?

Kuluttaja-asiamies on puuttunut A-Lottex Oy:n puhelinmyyntiin, jossa kuluttajille on kaupattu arpoja kyseenalaisin keinoin. Ensi vuoden alussa voimaan tulevan lakimuutoksen toivotaan vähentävän puhelinmyynnin ongelmia, kun puhelimessakin tehdyt sopimukset on hyväksyttävä kirjallisesti.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan kuluttaja-asiamiehen puuttuneen arpojen puhelinmyyntiin. A-Lottex on kaupannut puhelimitse Olympiakomitean Urheilun Unelma-Arpojen kestotilausta, mutta puhelun alussa ei ole käynyt selväksi, onko kyseessä myyntipuhelu vai esimerkiksi tutkimus tai kysely. Epäselväksi ovat jääneet myös sopimuksen syntyminen, hinta ja kesto.

Poliisihallitus ja kuluttaja-asiamies ovat neuvotelleet A-Lottexin toimintatavoista jo vuonna 2017. KKV:n kuluttajaneuvontaan on tullut myös viime vuosina runsaasti ilmoituksia koskien yrityksen myyntipuheluita, mistä johtuen kuluttaja-asiamies otti sen menettelytavat uudestaan tarkasteluun.

A-Lottex myy kuukausittain toimitettavaa arpapakettia, josta on mahdollista voittaa risteilyjä, henkilöautoja ja kultaharkkoja. Osa tilaajista ei ole kuitenkaan edes ymmärtänyt tilanneensa arpoja tai sitoutuneensa kuukausittaisiin arpapaketteihin.

KKV:n mukaan puhelunauhoitteet paljastivat puhelinmyyjien uskotelleen asiakkaille eri tavoin, ettei puhelun aikana annettu vastaus velvoita mihinkään.

– Tätä voisi luonnehtia malliesimerkiksi harhaanjohtavasta ja kuluttajansuojalain vastaisesta puhelinmyynnistä, josta kärsivät eniten iäkkäät ja muut haavoittuvassa asemassa olevat kuluttajat, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

"Tätä sääntöä rikotaan puhelinmyynnissä jatkuvasti"

KKV:n selvityksen mukaan monet puheluita saaneet ovat luulleet, että kyseessä on tutkimus tai kysely. Puhelinmyyjät ovat antaneet ymmärtää olevansa kampanjoimassa lasten ja nuorten liikunnan puolesta, minkä lisäksi he ovat esittäneet kysymyksiä nuorisoliikunnasta. Arpajaiset ja arpapakettien kaupustelu on otettu puhelussa esiin vasta kysymysten jälkeen.

Väänänen muistuttaa, että puhelun kaupallinen tarkoitus ja se, kenen lukuun markkinoidaan, tulee kertoa heti myyntipuhelun alussa.

– Puhelua ei voi aloittaa epämääräisesti tutkimuksen, palkinnon tai ilmaistuotteiden varjolla. Valitettavasti tätä sääntöä rikotaan puhelinmyynnissä jatkuvasti.

Kuluttaja-asiamies edellytti A-Lottexilta useita korjauksia, jotta puhelinmyynti noudattaisi kuluttajansuojalain vaatimuksia. KKV kertoo yrityksen sitoutuneen vaatimuksiin.

Lopettaako uusi laki härskit temput?

Puhelinmyynnin sääntely tiukentuu 1. tammikuuta 2023. Uusi laki vaatii puhelinmyynnissä kirjallista vahvistusta, eli puhelinmyyjän on toimitettava tekemänsä tarjous kuluttajalle puhelun jälkeen kirjallisesti hyväksyttäväksi. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sitovaa sopimusta ei synny.

– Kirjallinen vahvistus ehkäisee tilanteita, joissa kuluttaja on tietämättään tehnyt tilauksen tai ymmärtänyt sen sisällön väärin. Toivomme tietysti, että puhelinmyynnissä nähdään laajempikin ryhtiliike, kun sopimuksia ei enää saada tehtyä puhumalla kuluttajia pyörryksiin, sanoo Väänänen.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lue myös:

    Uusimmat