Mikä on F1-auton jarruteho verrattuna normi henkilöautoon? Joskus olen kuullut, että F1 hidastaa tehokkaammin pelkästään kaasupolkimen nostolla kuin henkilöauto täysjarrutuksessa. Miltä näyttää F1-auton ja henkilöauton ilmanvastuskerrointen vertailu?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
– F1-auton ilmanvastuskerroinhan on huima sen siipien takia. Kyllä se on melkein totta, että kun F1-autossa nostetaan jalka pois kaasulta, se on lähes sama kuin tavallisen henkilöauton täysjarrutus. Tavallisella henkilöautolla saa maksimissaan yhden G:n hidastuvuuksia aikaiseksi, kun taas F1-autolla päästään jopa neljään. Kyllähän se on huima ero, joka johtuu ihan pelkästään siitä, että F1-autossa on niin paljon downforcea, ja kun sillä downforcella rupeaa jarruttamaan, niin sillä pystyy paljon huimemmin hidastamaan.
Lähetä kysymys