Maalaisjärjellä aerodynaaminen pito muodostuu siivistä. Kun nopeus hidastuu, jäädään pelkän mekaanisen pidon varaan. Missä siis menee tämä rajanopeus?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
– Aerodynaaminen pito ei muodostu pelkästään siivistä, vaan auton lattia eli pohjalevy muodostaa siitä hyvin suuren osan. Noin 160 kilometrin tuntinopeudessa downforcea on jo niin paljon, että auto ei jaksa enää sutia. Silloin mekaanisen pidon vaikutus tavallaan loppuu. Varsinaista veitsellä leikaten –kohtaa, jossa toinen loppuu ja toinen alkaa, ei ole, vaan nämä lipuvat ikään kuin toistensa päälle. Pienillä nopeuksilla mekaanisen pidon osuus on hyvin suuri ja kun mennään 160 km/h:n yli, aerodynaamisen pidon osuus on hyvin suuri.
Lähetä kysymys