Mikä siinä on niin vaikeaa saada F1-auton renkaat optimilämpötilaan, kun usein kuullaan että renkaat eivät ole oikean lämpöiset?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
- Renkaita lämmittää se energia, mikä niihin menee. Jos renkaat ovat liian kylmät, ne eivät pidä. Jos renkaat ovat liian kuumat, ne eivät pidä. Aina puhutaan sitä, miten iso se lämpötilaikkuna on, jonka sisällä rengas toimii. Eli rengas ei ole liian kylmä eikä liian kuuma. Hankaluus on siis saada renkaaseen juuri oikea määrä energiaa, että se toimii. Jos auto on hitaampi eikä tuota niin paljon downforcea, sillä ei pääse mutkissa lujaa. Kun mutkissa ei päästä tarpeeksi lujaa, energiaa ei synny riittävästi, ja tästä se lumipalloefekti lähtee liikkeelle. Jos taas auto sutii hirvittävästi, se ylilämmittää takarenkaita ja silloinkin pito tippuu. Kun pelataan fysiikan kanssa, ei tähän ole olemassa mitään hauskaa oikotietä, että tee noin niin.
Onko tässä eroja tallien välillä?
- Tässä onnistumisessa on sekä talli- että kuljettajakohtaisia eroja. Esimerkiksi Mercedes sai tällä kaudella renkaat hyvin toimimaan. Toisaalta jos auto on ylivoimainen, eivät pienet rengasongelmat näy niin helposti. Taas esimerkiksi Williamsilla on ollut renkaiden lämpötilojen kanssa ongelmia, mutta pitää muistaa, että Williams ei kuitenkaan ole samantasoinen auto kuin Mercedes.
Lähetä kysymys