Britannian F1-osakilpailun suuri kysymys on renkaat, ja ennen kaikkea niiden kestäminen. Silverstonessa on poikkeuksellisen kuumat olosuhteet ja viikontakaiset tapahtumat Itävallasta ovat tuoreessa muistissa.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
huomenna Silverstone!Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Itävallassa etenkin Mercedeksellä oli ongelmia renkaiden kestämisen kanssa. Myös Red Bull oli ongelmissa, vaikka Max Verstappen voittoon ajoikin. Huoli on nytkin olemassa.
– Syy siihen on se, että Itävallassa rengasongelmia ei nähty niin aikaisessa vaiheessa. Tämä on minun mielestäni se suola koko hommassa, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
– Nyt on valitettu, minä myös etunenässä, että renkaat ovat liian kovia. Nyt ollaan olosuhteessa, että kuljettaja joutuu miettimään renkaiden käyttöä, eikä sellaista, että vain ajetaan koko ajan nilkka suorana ja valitetaan ettei ole pitoa. Nyt joudutaan vähän miettimään, miten lujaa mennään ja mitä tehdään. Renkaiden kestokin tulee nyt vastaan ja sitä pitää miettiä, Oikarinen jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Renkaat kovimmasta päästä
Mutta miksi juuri Silverstonessa tilanne on kisaan lähdettäessä näin arvaamaton? Kauden aiemmissa kisoissa on ollut käytössä huomattavasti pehmeämpi rengasseoksia, usein soft-rengas on ollut kaikkein kovin vaihtoehto, kun se on tämän viikonlopun aikana pehmein vaihtoehto.
– Tämä on se olennainen kysymys. Silverstonen rata on erittäin rasittava sivuttaispidon kautta, se syö renkaita pitkien mutkien takia. Tämän viikonlopun aikana on erittäin korkeat lämpötilat, mikä vaikuttaa valtavasti, mutta suurin ”syyllinen” on rata, Oikarinen sanoo.
LUE MYÖS: Hukkasiko Kimi Räikkönen paalupaikan pieneen ajovirheeseen? "Siinä meni aikaa"
Silverstonessa on poikkeuksellisen kuuma ja aika-ajon aikana radan lämpötila nousi korkeimmillaan peräti yli 50 asteen. Tallit ovat hieman sokkona renkaiden kulumisen suhteen – kuten Itävallassa – yksinkertaisesta syystä.
– Harjoituksissa ei ehditä ajamaan kokonaista kisasimulaatiota. Ei vain ole aikaa käydä kokonaista kisaa läpi ja simuloida sitä rasitusta. Pito lisäksi paranee viikonlopun aikana, kun radalla ajetaan ja rasitus vain pahenee sitä kautta. Tallien täytyy tehdä taktinen valinta: miten isolla riskillä halutaan lähteä ajamaan, miten auto toimii, onko se tasapainossa niin, että renkaat pysyvät hengissä, Oikarinen luettelee.
– Tässä tullaan siihen, miten eri autot on rakennettu ja miten eri kuljettaja ajavat ja rasittavat renkaitaan. Se on osa taitoa ja riskinottoa, mikä on olennainen osa koko lajia.
Viikonlopun puheenaihe on ollut myös radan pomppuisuus. Se ei suoranaisesti lisää renkaiden rasitusta, mutta aiheuttaa helpommin jarrutusvirheitä, eli kuski saattaa tuhota renkaansa lukitsemalla renkaansa.
(Juttu jatkuu videoiden jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mercedes vai Ferrari?
Voittotaistelun kannalta rengaskysymyksestä voi johtaa jatkokysymyksen: kumpi on vahvemmilla, Mercedes vai Ferrari? Paalulta lähtevä Lewis Hamilton ja nelosruudusta lähtevä Valtteri Bottas vai heidän välistään starttaavat Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen?
Viime kauden kisassa molemmilta Ferrari-kuskeilta puhkesi eturengas kisan lopussa. Silti etu on punaisten puolella.
– Jos perustetaan Itävaltaan, vahvemmilla on mielestäni Ferrari, Oikarinen sanoo.
– Mercedes on ollut kolmesta kärkitallista heikoin tässä mielessä, kun mennään kovan rengaskulutuksen radoille. Tämä on se asetelma. Ferrarilla on erittäin hyvä renkaidenhallinta. Se tässä on maukasta, että tallitkaan eivät yksinkertaisesti tiedä, miten lujaa ja miten pitkään setillä pystyy vetämään ennen kuin se vaurioituu. Se on taas yksi epävarmuustekijä taktiikkaan, Oikarinen linjaa.
Monet kuljettajat ovat puhuneet ennakkoon yhden varikkostopin taktiikasta. Tämä ajatus voi kuitenkin lentää nopeasti romukoppaan, jos renkaat alkavatkin kuoriutua ja kulua nopeasi.