F1-testien luonteeseen kuuluu, että ulospäin kerrotaan mahdollisimman vähän. Autoja peitellään sermein ja kommentit ovat suurimmassa määrin kovin pintapuolisia.
Mercedekselle tänä talvena siirtyneen Valtteri Bottaksen ensimmäiset päivät uuden auton ratissa kulkivat hyvin. Tärkein, eli kilometrimäärä oli ensimmäisellä testiviikolla korkea ja auto tuntuu olevan yhtä vahva kuin aiempinakin vuosina.
Toisena päivänä Bottas ajoi yhtäjaksoisesti 66 kierrosta – toki renkaidenvaihtojen kera – eli Barcelonan kisaa vastaavan suorituksen. Vaikka kierrosten määriä painotetaan koko ajan, on jokaisella kierroksella merkityksensä.
– Jos autossa on vikaa, se halutaan löytää täällä (testeissä). Se on asian ydin. Jokaisen vedon välissä pysähdytään ja siinä on aikaa, niin analysoimme asioita minun ajamisesta ja auton säädöistä. Tiimillä on tietty ohjelma ja joka kerta kun lähdetään pilttuusta, tehdään etukäteen suunnitellut muutokset. Aina on joku tarkoitus, mitä tiimi hakee, on se sitten aerodynamiikkasäätöjä tai mekaanisia, jousitussäätöjä tai muuta, Bottas sanoo.
– Vaikka niitä kilometrejä vain tahkotaan, niin silti taustalla on todella tärkeitä testejä, hän painottaa.
”Ketään ei aliarvioida”
Toinen testeissä toisteltu lause on ”emme ole seuranneet yhtään, mitä muut ovat tehneet”. Jollain tasolla muita pitää kuitenkin seurata. Mercedes on kolmen peräkkäisen tuplamestaruuden talli, joten Bottaksen ja Lewis Hamiltonin päänahat ovat kaikkien tähtäimessä. Bottas on varma, että kaudesta tulee tasainen.
– Se on vaikea sanoa, kuinka lähellä kukin on toisiaan ja missä me olemme. Ei vain tiedä mitä muut testaavat, millä bensamäärillä ja mikä on testien tarkoitus, se on vain arvailua. Sen tiedän, että tässä tiimissä ei todellakaan aliarvioida ketään, ei varsinkaan Ferraria ja Red Bullia. Se on hyvä, että heidät nähdään koko ajan uhkana, Bottas sanoo.
Mercedeksen osalta huomiota ovat herättäneet niin sanotut T-siivet, jotka ovat takasiiven edessä. Välillä T on yksinkertainen, välilä tuplana, välillä hainevän kanssa. Bottas kertoi pitkässä haastattelussa, mikä niiden merkitys kuljettajan tuntemuksiin todella on.
Ylälaidan videolla Bottas kertoo myös tuntemuksistaan uuden auton ratissa. Hän kertoo myös uudistettujen autojen tuomista fyysisistä rasituksista.