Mitä hyödyttää se, että sadekelin rengas on formuloissa 10 millimetriä kuivankelin rengasta suurempi? Voisiko Pirelli tehdä sääntöjen puitteissa sadekelin renkaasta kuivankelin rengasta kapeamman ajettavuuden helpottamiseksi ja vesiliirron välttämiseksi?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
- Sadekelin renkaissa pyörän halkaisija on 10 millimetriä suurempi sen takia, että auton maavara nousee hieman. Sateella halutaan, että auto on korkeammalla, ettei se lähtisi niin helposti vesiliirtoon. Säännöissä on asetettu toleranssi renkaiden koolle. Etupyörien pitää olla leveydeltään 305–355 mm ja takapyörien 365–385 mm. Kuivankelin rengasta kapeampi sadekelin rengas auttaisi vain sellaisissa olosuhteissa, joissa tulee todella paljon vettä. Jos vettä on vähän, silloin pito ja kestävyys olisivat huonommat.
Katso alla olevalta videolt, miten sadekelin renkaat toimivat.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähetä kysymys