Alkaneen F1-kauden rengasvalikoimasta puuttuu kokonaan yksi vaihtoehto sadekelin renkaita, joita olisi kipeästi kaivattu juuri Kiinan GP:n perjantaiharjoituksissa nähtyihin olosuhteisiin.
Harjoitukset jäivät pahasti vajaiksi alueelle laskeutuneen sumun takia, mutta muutamilla ajetuilla kierroksilla nähtiin, että rengasvalmistaja Pirellin välikelin renkailla pito katoaa äärimmäisen helposti.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 06.55, aika-ajo klo 09.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
C Moren F1-varikolta saamien tietojen mukaan tiimien kokeilemat täyden sadekelin renkaat kuumenivat liikaa, mutta toisaalta välikelin renkaita ei saatu lainkaan lämpenemään vain 16-asteisella radalla.
Välistä puuttuu siis kokonaan niin sanottu viileän välikelin rengas, koska nykyinen seos toimii lähinnä Malesian kaltaisissa lämpimissä mutta kosteissa olosuhteissa.
Ongelmia pahentaa se, että eturenkaat levenivät tähän kauteen tultaessa kuudella ja takarenkaat kahdeksalla sentillä.
– Mitä kapeampi rengas, sitä enemmän siihen saa painetta, jolloin se leikkaa veden läpi ja ottaa paremmin kiinni asfalttiin. Mitä leveämpi rengas on, sitä suurempi vesiliirron vaara. Se on sama kuin katuautoista, kertoo C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.
– Jos seos on yhtä kova kuin viime vuonna, rengas ei vain pure asfalttiin. Renkaan lämpimänä pitäminen on vaikeampaa, koska pinta-ala on suurempi. Sitä kautta myös pito on huonompi.
Renkaiden kovuus on ongelma myös kuivan kelin kumeissa. Ero eri kovuusasteiden välillä on liian pieni, jotta niiden suorituskyvyillä olisi oikeasti vaikutusta kilpailuun.
– Minä tykkäsin viime kaudesta, koska samassa kisassa voitiin nähdä kolmea eri rengasseosta ja sitä kautta tuli eroja. Kuskit valittivat siitä, mutta se on yksi kuskin taidoista, että hän osaa katsoa renkaan perään sen sijaan, että mentäisiin koko ajan nilkka suorana ja valitettaisiin ohitusmahdollisuuksien puuttumisesta, Oikarinen sanoo.