Viime viikonloppuna Yhdysvaltain Austinissa ajettiin todella kurjissa olosuhteissa ja muun muassa aika-ajoja lykättiin useaan otteeseen. MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen avaa miksi sateella jäädään niin herkästi varikolle.
Austiniin saapunut yleisö pääsi nauttimaan F1-autojen vauhdista oikeastaan vasta sunnuntaina, sillä rankka vesisade vesitti harjoituksia ja aika-ajoja. Sadekelissä ajamisen ensimmäinen ehto on, että pelastushelikopterin on pystyttävä lentämään. Oikarisen mukaan turvallisuuden jälkeen kysymykseen tulevat rengasmäärät.
- Märän kelin renkaita on yhtä viikonloppua varten vain kolme settiä eikä niitä haluta tuhota tieten tahtoen. Niitä tarvitaan kisaan eikä siinä ole mitään järkeä, että ne ammutaan sileäksi harjoituksissa, Oikarinen selvittää.
Oikarisen mukaan sateella kuskit käyvät yleensä vain katsomassa ne kohdat, joissa vesi virtaa radan yli. Entinen F1-insinööri ei näe huonoissa olosuhteissa radalla pyörimisessä suurta järkeä.
- Ei siitä kuitenkaan hirveästi opi. Toisaalta riski, että kalusto hajoaa, on aika korkea, Oikarinen toteaa.
- Yksi asia on sekin, että jos ei moni aja radalla, pinnan käytös on ihan erilainen kuin esimerkiksi aika-ajoissa, kun siellä on parikymmentä autoa. Silloinhan siihen muodostuu kuivempaa uraa.
Vuosikymmenissä F1-autoihin ei ole tullut suuri muutoksia sadekelissä ajamiseen. Oikarisen mukaan pidon loppuessa sateella moottorin hallittavuus nousee edelleen merkittävimpään rooliin.
- Jos moottori on hirveän vaikea ajettava kuivallakin, niin sateella se vielä korostuu. Tietysti myös se ratkaisee, että mitä enemmän downforcea, sen parempi, Oikarinen kertoo.
Sadekelin renkaiden kehitys on myös jämähtynyt rengaskilpailun poistuttua F1-sarjasta.
- Renkaat ovat kaikille samanlaiset. Nyt Pirelli tekee riittävän hyviä renkaita ja se riittää, Oikarinen sanoo.