Minkälaisia painoja autoissa nykyään käytetään? Missä ne sijaitsevat ja montako kiloa niitä on? Saavatko painot liikkua g-voimien mukaan, jolloin ne parantaisivat pitoa mutkissa vai onko tämä kiellettyä?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
– Painot eivät ensinnäkään saa liikkua lainkaan, vaan niiden pitää aina olla pultattu kiinni autoon. Missään autourheiluluokassa lisäpainot eivät saa liikkua. Yleensä painoissa käytetään hyvin tiheitä metalleja, kuten tantaalia tai vastaavia, joiden tiheys on yli 14:n. Lyijy on vähän liian pehmeää. Painot sijaitsevat yleensä mahdollisimman alhaalla, painopisteestä riippuen joko rungon alla tai kuljettajan penkin etuosassa, joskus vähän etusiivessäkin. Lisäpainojen määrä vaihtelee hyvinkin paljon valmistajan mukaan. Viime kaudella painoja oli hädin tuskin ollenkaan, koska uusi hybriditeknologia on niin painavaa. Nyt painoja voi olla ehkä 5-15 kiloa.
Lähetä kysymys