Lähes kaikilla formulatalleilla on ollut vaikeuksia uusien painorajojen kanssa tällä kaudella.
Sääntömuutosten myötä autoihin tuli lisää painoa. Samalla autojen painorajoja nostettiin, mutta vain Alfa Romeo onnistui rakentamaan ajokin, joka pysyi rajojen sisällä.
Tiimit ovatkin joutuneet turvautumaan äärimmäisiin keinoihin painonpudotuksessa. Esimerkiksi McLaren on poistanut autostaan maalia.
Viime vuonna autojen enimmäispaino oli 752 kiloa. Tänä vuonna se nousi 798 kiloon.
– Paino on ongelma kaikille paitsi yhdelle tallille, McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidl sanoo Auto Motor und Sport -julkaisulle.
Kuusi kiloa
Saksalaislehden mukaan Red Bull ja Mercedes aloittivat kauden jopa 15 kiloa liian painavilla autoilla. Alfa Romeon urheilutoimenjohtaja Beat Zehnderin mukaan täysi maalikerros painaa noin kuusi kiloa. Tallit ovatkin raaputtaneet maalipintaa pois yhtenä ratkaisuna paino-ongelmaan.
Aston Martinista jätettiin maalaamatta tiettyjä osia, jotta paino ei nouse liikaa.
– Emme maalanneet takasiipeä ja osia sivusta, jotta säästämme 350 grammaa, Aston Martinin tekninen johtaja Andy Green toteaa.
Formula-autot eivät ole moniin vuosiin olleet niin vähämaalisia kuin nyt, sillä paljas hiilikuitu painaa vähemmän. Eri tallit ovat saaneet tiputettua painoa eri osista jättämällä ne maalaamatta.
Maalia on lähtenyt lähes tallin kuin tallin autosta testien jälkeen. McLarenin auto on siitä erittäin hyvä osoitus. Ennen kauden alkua ajetuissa testissä autossa oli paljon enemmän oranssia. Takasiipikin oli turkoosi.
Red Bullin tallipäällikkö Helmut Markon mukaan painonpudotusprosessi on pitkä.
– Emme pysty pudottamaan painoa yhdessä yössä, vaan askel askeleelta, Marko sanoo.
Mercedes arvioi, että se saavuttaa 798 kilon rajan kesällä.