Kansainvälisen autoliiton FIA:n päätös antaa F1-talleille kesäkuun puoliväliin asti aikaa korjata taipuvat siipensä uuden mittaustavan mukaisiksi asettaa tallien edut pahasti vastakkain. McLarenin tallipäällikkö Andreas Seidl on tiukasti sallivaa linjaa vastaan.
LUE MYÖS: F1-vyyhti alkaa purkautua: Ferrari tunnusti vilpin, Red Bull syyttää nyt myös Mercedestä ja Alfa Romeota
Torstaina Monacossa saatiin uusia käänteitä Espanjan GP:ssä alkunsa saaneelle keskustelulle selvästi liikkeessä taipuvien etu- ja takasiipien käytöstä.
FIA aloitti jo tarkemmat tutkimukset Red Bullin väitetystä vilpistä. Mercedes-kuski Lewis Hamilton toi julkisuuteen tallin sisällä käydyn keskustelun Red Bullin takasiivestä, joka taipuu ilmanvastuksen voimasta enemmän kuin säännöt mahdollistaisivat.
Ongelmana on kuitenkin se, että tähän asti käytössä olleilla mittausmenetelmillä Red Bull on läpäissyt kaikki tarkastukset. Seuraavaksi FIA muuttaa tapaa, jolla taipuvuutta mitataan painojen avulla, joten siipiä on muutokseen mennessä vahvistettava.
Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto myönsi myös italialaistiimin joutuvan vahvistamaan siipiään, jotta ne täyttävät 15. kesäkuuta voimaan tulevat tiukemmat rajoitukset. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner puolestaan näki myös Mercedeksen ja Alfa Romeon olevan ongelmissa omien osiensa kanssa.
Mediassa samaan kastiin on lisätty Alpine, vaikka sen tiimipomo Laurent Rossi kiistikin asian ranskalaistallin osalta.
McLaren vastustaa siirtymäaikaa, Red Bull vaatii sitä
Myöskään McLaren ei tunnusta hyödyntäneensä sääntöjen porsaanreikää siipiensä kanssa. Tallipäällikkö Andreas Seidlin mukaan on väärin, että FIA antoi vielä kuukauden aikaa siipien korjaamiseen.
– Se, että heidän annettiin jatkaa tästä hyötymistä seuraavissa kisoissa, on jotain, jota vastustamme vahvasti, Seidl kommentoi Monacossa.
– Toivoisimme, että FIA tarttuu tähän tiukasti. Tämä ei vain ole hyväksyttävää, koska se asettaa sääntöjen mukaan toimineet tiimit ison haitan kohteeksi, Seidl perusteli.
Mercedes-pomo Toto Wolff myönsi, että tapaus saattaa johtaa vielä sekavaan protestisumaan. Kautta on jo ehditty ajaa neljä kisaa, ja Monacon jälkeen edessä on vielä Azerbaidzhanin GP ennen kuin tallien täytyy saattaa aerodynaamiset osansa uuden mittaustavan edellyttämälle tasolle.
– Viivytys mistä tahansa syystä jättää tähän oikeudellisen tyhjiön ja oven auki protesteille, Wolff totesi.
– Tämä vaikuttaa varmaankin kahteen muuhunkin talliin, ehkä useampaankin, ja tietysti protestit voivat päätyä Urheilun kansainväliseen vetoomustuomioistuimeen asti. Tilanne on sotkuinen, ja voi viedä viikkoja ennen tulokset tulevat voimaan.
Red Bull -päällikkö Hornerin mukaan FIA ei vain voi yhtäkkiä alkaa jaella rangaistuksia osista, jotka ovat läpäisseet kaikki tähänastiset testit. Taipuvuutta aletaan mitata uudella tavalla, joten talleille on annettava aikaa muutosten tekemiseen.
– Kun he muuttavat sääntöjä, siinä täytyy olla siirtymäaika. Jos he muuttaisivat esimerkiksi etusiipien testaamista tähän viikonloppuun, se vaikuttaisi joka ainoaan tiimiin – toisiin vain enemmän kuin toisiin.
– Ei niitä voi muuttaa yhdessä yössä. Auto on läpäissyt kaikki testit viimeisen 18 kuukauden aikana. Sitten testaamistapa muuttuu. Silloin täytyy olla siirtymäaika, Horner linjasi.