Kaikki F1-tallit eivät ole käyttäneet riittävästi omaa insinöörityötään vuoden 2022 uusien autojen suunnittelussa, sanoo Alpine-tallin päällikkö Otmar Szafnauer. Syytökset kopioinnista kohdistuvat ennen kaikkea Haas-tallin uutukaiseen.
F1-autot kokivat suurimman mullistuksensa vuosikymmeniin, kun tekniset säännöt muuttuivat tähän kauteen. Aerodynamiikka meni täysin uusiksi, kun siipiä yksinkertaistettiin ja vähennettiin sekä pitoa ylläpitävää downforcea alettiin tuottaa pohjalevyn tunnelien avulla.
LUE MYÖS: F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudella
Tiimit satsasivat uusiin autoihin jo vuosien ajan ennen niihin siirtymistä. Tämä vaati runsaasti resursseja, ja nyt näyttää siltä, että osa isojen tiimien asiakkaista on oikaissut suunnittelutyössään tietyissä yksityiskohdissa.
Ainoana tallina Renault-moottorilla ajavan Alpinen tallipäällikkö Otmar Szafnauer vihjailee useiden kilpailijoiden syyllistyneen suoranaiseen kopiointiin.
– Olen nähnyt parissa autossa sellaisia ratkaisuita, että sitä miettii, miten helvetissä kaksi itsenäistä tiimiä ovat keksineet tuollaisen, Szafnauer kommentoi The Race -sivustolle.
Szafnauerilla on asiasta omakohtaista kokemusta. Hän toimi viime kauteen asti Aston Martinin tallipäällikkönä ja oli samojen syytösten kohteena vain muutama vuosi sitten, kun silloin Racing Pointin nimellä ajanut talli näytti ostaneen moottorivalmistajansa Mercedeksen edellisvuoden mestariauton sellaisenaan.
Tapaus johti sääntöjen kiristymiseen, mutta edelleen satelliittitallit tuntuvat päätyvän samankaltaisiin ratkaisuihin kuin isot valmistajat. Säännöissä on määritelty pitkä lista lähinnä aerodynaamisia osia, jotka jokaisen tiimin pitäisi suunnitella täysin itsenäisesti.
Szafnauer ei nimeä tiimejä, jotka hänen mukaansa ovat väärinkäytöksiin syyllistyneet, mutta ainakin Haasin uutta autoa on jo ehditty verrata Ferrarin luomukseen.
Haasin tallipäällikkö Günther Steiner on jo kuullut vihjailuita ”Moby Dickistä”, seikkailukirjallisuuden valkoisesta valaasta, millä viitataan Haasin valkoiseen väritykseen.
– Näitä syytöksiä on aina tullut ja tulee edelleen. Minä pysyn rauhallisena. Jos pärjäämme, he kutsuvat autoamme ”valkoiseksi Ferrariksi”. Jos olemme surkeita, niin silloin ei. Minusta se alkaa olla jo naurettavaa, Steiner tokaisee F1-insider-sivustolle.
– Olen sitä mieltä, että kateus täytyy ansaita kovalla työllä, mutta sääli on ilmaista. Toivon siis, että muut ovat kateudesta vihreitä, koska se tarkoittaa meidän tehneen erittäin hyvää työtä, Steiner veistelee.
Myös Valtteri Bottaksen edustamalla Alfa Romeolla on läheiset suhteet Ferrariin. Red Bullin leirissä taas AlphaTaurin on nähty kierrättävän emotallinsa ratkaisuita. Mercedeksen keksinnöt päätyvät puolestaan edelleen varsin nopeasti Aston Martinin työpöydälle.
– En tiedä, miten sen voisi ratkaista, mutta minusta tasaväkinen pelikenttä olisi formula ykkösissä tärkeää, Szafnauer pohtii.
– Ihmiset huomaavat ajan kanssa (sääntömuutosten tullessa), että ”ooh, kokeillaanpa tuota pohjalevyn tunneleissa”, mutta ei niin tapahdu heti autot esitellessä, Alpine-pomo sanoo uusien autojen samankaltaisuuksista.