Manageriguru Timo Jouhki tietää, kuinka pitkän tien rallimestarit joutuvat taivaltamaan ennen valtikan saamista.
Jouhkin avustuksella Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen nousivat mestareiksi. Kumpikin keskisuomalainen juhli urallaan neljästi rallin maailmanmestaruutta.
Jouhki on jälleen ottanut yhden suomalaislupauksen siipiensä suojiin. Toyotan junioriohjelmaan päässyt Teemu Suninen lähtee Jouhkin tuella hakemaan tallipaikkaa MM-sarjasta.
Suninen ajaa tällä kaudella kaikkiaan kahdeksan MM-rallia WRC3- ja WRC2-luokan autoilla. Lisäksi Sunisen ohjelmaan sorvataan useita pienempiä sora- ja asvalttikisoja Euroopassa.
- Mestaria ei tule harjoittelematta. Pitää testata ja ajaa myös harjoituskisoja MM-rallien lisäksi. Tämä on aina ollut meillä ohjelmana, Jouhki avaa lupaavien kuljettajien "koulutusta".
Istuuko Suninen Yarikseen?
Sunisen sopimus Toyotan kanssa on 1+1+1-vuotinen eli tallilla on optiot lisävuosiin suomalaisen kanssa aina vuoden 2017 loppuun saakka. Toyota puolestaan palaa MM-sarjaan kaudella 2017. Onko siis mahdollista, että Suninen istuu Yaris WRC -autoon tehdaskuljettajana kaudella 2017?
- Toivon mukaan istuu, mutta minun kokemuksen mukaan ei istu. Periaatteessa ainakin tiimin kannalta kolme vuotta on se minimi, minkä verran (kuljettajan) pitäisi treenata MM-sarjassa, Jouhki muotoilee.
- Tässä on kaksi vuotta kovaa työtä edessä. Se nähdään sitten.
Formula ykkösten puolella vasta 17-vuotias Max Verstappen nappasi uransa ensimmäiset MM-pisteet historian nuorimpana kuljettajana viime sunnuntain Malesian osakilpailussa. Jouhkin mukaan rallimaailman huipulle ei ole asiaa yhtä nopeasti.
- Formuloissahan käännellään vain rattia, rallissa pitää tehdä vähän muutakin. Kertokaa yksikin rallikuski, joka on mennyt parissa vuodessa huipulle. Otan hänet heti talliini, Jouhki letkauttaa.
- Sitä ei ole tehnyt (Sebastien) Loeb, (Sebastien) Ogier, (Robert) Kubica tai kukaan muukaan. Joku sanoi aiemmin, että Kubica voittaa kahden vuoden päästä MM-rallin. Minä sanoin, että ei voita. Eikä ole voittanut, Jouhki alleviivaa.