Financial Times -lehden haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Euroopan suurimpia kuorma-autovalmistajia epäillään pitkään jatkuneesta kartellitoiminnasta.
Valmistajat ovat asiakirjojen mukaan harjoittaneet yli 14 vuotta kartellia, jonka tarkoitus on ollut viivästyttää päästöjä vähentävän teknologian ottamista käyttöön.
EU epäilee kartellista muun muassa ruotsalaisia Scaniaa ja Volvoa sekä saksalaisia Daimleria ja tapauksen ilmiantanutta MANia, kertoo FT.
Muut osalliset olisivat DAF ja Iveco sekä Volvon omistamat Renault'n kuorma-autot.
Lehden mukaan kartelli olisi kestänyt tammikuusta 1997 tammikuuhun 2011.
– Kaikki kilpailijat osallistuivat kartelliin suoraan ja koko sen ajan, FT kirjoittaa.
Lehden mukaan kuudella yhtiöllä on lähes sadan prosentin markkinaosuus Euroopassa.
EU on aloittanut kartellia koskevan tutkinnan vuonna 2011. Kuorma-autonvalmistajat eivät kommentoi tutkintaa lehdelle, koska se on yhä kesken.