Saksan viranomaiset ovat tienneet jo vuosia, että dieselautojen päästöt ovat ajossa huomattavasti korkeampia kuin testitilanteessa, kertoo Kauppalehti.
Jo vuonna 2010 Saksassa tiedettiin, että dieselautojen typpipäästöt ovat ajossa huomattavasti korkeampia kuin testeissä. Käytännössä kaikki valmistajat turvautuivat moottoreiden manipulointiin varmistaakseen, etteivät päästörajat ylity testitilanteessa.
Huijaus oli myös maan hallituksen ja viranomaisten tiedossa, kertoo Kauppalehden siteeraama saksalaislehti Süddeutsche Zeitung.
Saksalaislehden mukaan selvitys VW:n päästöskandaalista paljastaa niin autovalmistajien kuin viranomaistenkin kannalta epämiellyttäviä asioita. Asiantuntijoiden mukaan Saksan viranomaiset eivät ole puuttuneet päästöhuijauksiin, koska etenkin ajoneuvoja tarkastavalla virastolla on hyvin läheiset suhteet maan autoteollisuuteen.
Volkswagenin päästökohu aiheuttanee Euroopan suurimmalle autovalmistajalle jopa yli 35 miljardin euron kustannukset.
Lähde: Kauppalehti