Seuren sivuilla haetaan viestintä-alan työntekijöitä erikoisilla työpaikkailmoituksilla.
"Saatko sirkuksen pyörimään ympärilläsi? Haluatko suunnitella tulevan kauden uskaliaat show-numerot, mutta olet valmis myös illasta toiseen ulkoiluttamaan norsun ja siivoamaan seepran aitauksen? Säilyykö hymy huulillasi läpi esityskauden – sen huippuhetket kuin puuduttavan arjenkin?"
Näin alkaa pääkaupunkiseudulla toimivan henkilöstöpalvelu Seuren 16. helmikuuta julkaistu sirkustirehtöörin työpaikkailmoitus. Tarjolla ei kuitenkaan ole kirjaimellisesti sirkustirehtöörin pesti, vaan vakituinen viestintä- ja markkinointipäällikön paikka.
"Työelämä, ja eritoten viestinnän maailma, on joskus aikamoista sirkusta", todetaan ilmoituksessa.
Samoilla linjoilla haetaan myös toisella ilmoituksella määräaikaista viestintäasiantuntijaa, leijonankesyttäjää, joka uskaltaa katsoa leijonan suuhun ja jaksaa kuunnella sen murinaa, kunnes erottaa seasta oleellisen.
"Jos siis sirkuselämä kiehtoo, voisit olla etsimämme henkilö."
Avoimien pestien työtehtävät ovat kuitenkin aika tavallisia viestintä- ja markkinointipäällikön sekä viestintäasiantuntijan työtehtäviä. Eläintenhoito ei kirjaimellisesti työnkuvaan kuulu. Mistä on kysymys?
"Maailmaan mahtuu huumoria"
Seuren toimitusjohtaja Anne Sivula kertoo, että erikoisten hakemusten tarkoituksena on olla humoristisia, mutta myös erottua joukosta ja herättää kiinnostusta.
– Meidän mielestämme maailmaan mahtuu huumoria. Huumori tekee siitä usein jopa hiukan paremman paikan. Halusimme kuvata tarjolla olevia tehtäviä pilke silmäkulmassa. Huumori ei tarkoita sitä, ettemme ottaisi työtämme vakavasti! Nämä kaksi asiaa eivät mielestämme missään nimessä sulje toisiaan pois. Meidän toimintakulttuuriin kuuluu iloa, pientä pilkettä, Sivula kertoo MTV Lifestylelle.
Sivula kuitenkin muistuttaa, että huumorista huolimatta hakemuksen tavoite on myös vakava: Tarkoitus on saada hyviä hakijoita.
– Yhtä lailla työnantajan tulee panostaa siihen, että se erottuu massasta. Samalla lailla kuin työntekijät kilpailevat työpaikoista, myös työnantajat kilpailevat osaavista ammattilaisista. Eri työpaikat ja työnantajat ovat erilaisia. Persoonallisella hakuilmoituksella haluamme antaa viitteitä meistä ja kulttuuristamme.
Töissä täytyy joskus olla kuten jonglööri tai klovni
Millaisia yhteneväisyyksiä sirkusmaailmasta ja viestintätöistä sitten löytyy?
– Työstä ja sirkusmaailmasta löytyy monia analogioita: Täytyy osata pitää montaa palloa ilmassa yhtä aikaa, kuten jonglööri, joskus pitää olla varovainen, tarkka ja kieli keskellä suuta, kuten trapetsitaiteilija, vaaditaan rohkeutta ja sinnikkyyttä, se leijonankesyttäjä, ehkäpä pitää paikka paikoin kyetä viihdyttämäänkin, kuten klovni! Tirehtööri puolestaan pitää koko komeuden kasassa, Sivula kuvailee.
Alkuperäisiin viestintä- ja markkinointipäällikön/sirkustirehtöörin ja viestintäasiantuntijan/leijonankesyttäjän paikkoihin voit tutustua Seuren sivuilla edellä olevien linkkien takaa.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.