Husqvarna kertoo sivuillaan hakevansa kolmea työntekijää Suomen iiseimpään kesäduuniin. Iisiltä työtehtävät todella kuulostavatkin, sillä ilmoituksen mukaan ainoa työtehtävä on "katsoa, kun robottileikkuri leikkaa kasvavan ruohon".
"Koska robotti hoitaa puolestasi ruohon leikkaamisen, sinä voit keskittyä siihen, mitä oikeasti haluaisit työpäivän aikana tehdä. Loikoilisitko ehkä aurinkotuolissa vai päästäisitkö sisäisen sankarisi irti ja viihdyttäisit ohikulkijoita soittamalla, laulamalla tai vaikkapa miimikon tai jonglöörin taidoilla? Ja ainahan voit haastaa jonkun tanssi- tai rap-battleen!" työpaikkailmoituksessa kerrotaan.
Odotukset työntekijälle eivät päätä huimaa, sillä tulevan työntekijän täytyy vain jutella mielellään ihmisten kanssa, kertoa aisaparista, tykätä pörrötä erityisesti Facebookissa ja Instagramissa sekä keksiä itselleen tekemistä.
Töitä olisi luvassa yhteensä kolmelle henkilölle kesäkuussa Helsingissä Esplanadin puistossa, Turussa Kupittaan puistossa ja Tampereella Sorsapuistossa. Palkka on kolmelta viikolta 1 500 euroa.
Eivätkö työtehtävät todella sisällä mitään muuta kuin ruohonleikkurin katsomista? Soitimme!
Tarkoituksena tuoda robottiruohonleikkurit tunnetuksi
Husqvarnan markkinointikoordinaattori Satu Kontion mukaan työ sisältää todella pääasiassa vapaata olemista, sillä robottiruohonleikkurin työtä ei tarvitse vahtia.
Robotin työalue rajataan kaapelilla, eikä robotti pääsee alueelta karkuun. Laitteen kadottaminen ei totisesti ole helppoa, sillä mahdollisia varkaitakin varten siitä löytyy hälytin ja gps-jäljitin.
Työn pääasiallisena tarkoituksena onkin tuoda Husqvarnan tuotteita tunnetummiksi.
– Robottiruohonleikkureita on ollut markkinoilla jo 20 vuotta. Suomessa on aika vahva asenne, että asiat halutaan tehdä itse. Muualla maailmassa puutarhan hyödyntäminen on viety ehkä hiukan pidemmälle, siellä grillataan, vietetään vapaa-aikaa. Vapaa-aikaa arvostetaan ja robottiruohonleikkurit ovat olleet suosittuja esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa, Kontio kertoo MTV Digille.
– Tällä kampanjalla haetaankin tunnettuutta robottiruohonleikkureille.
Työntekijän täytyykin voida kertoa ohikulkijoille tuotteesta ja mistä sellaisen voi saada. Ennen työtä Husqvarna tarjoaa lyhyen tuotekoulutuksen valituille työntekijöille.
Ihan mitä tahansa ei saa tehdä
Työnkuvaan kuuluu myös, että työntekijä päivittelee Husqvarnan Facebookia ja Instagramia sekä omia some-kanaviaan.
– Tavoitteena on, että saataisiin valittua sellaisia henkilöitä, jotka pystyisivät kertomaan työpäivästään ja miten se sujuu Facebookissa ja Instagramissa, Kontio tarkentaa.
MTV Digille markkinointikoordinaattori paljastaa, että ihanteellinen työhön palkattu henkilö haluaisi tehdä robotin vahtimisen lisäksi jotain, kuten soittaa kitaraa, joogata tai tehdä sirkustemppuja, ja siinä ohessa kertoa, mitä työtä tekee ja kuinka on aikaa nauttia kesästä.
Ihan mitä tahansa ei kuitenkaan saa tehdä.
– Tuolla sosiaalisessa mediassa tuli sellainen kysymys, että saako juoda pussikaljaa, niin sitä ei saa tehdä. Tämä on kuitenkin ihan normaali työpaikka, vaikka työntekijöiltä ei hirveästi vaadita muuta kuin avointa, ulospäinsuuntautunutta, järkevää tekemistä. Koko päivää ei ole tarkoitus roikkua somessa, Kontio täsmentää.
Lue Husqvarnan työilmoitus kokonaisuudessaan täältä.
***
Robottijulkkis Sophia pääsi MTV:n haastateltavaksi vieraillessaan Suomessa. Mitä mieltä robotti on suomalaisista, miten sujuu vitsin kertominen? Katso video!
6:28