Formula ykkösten kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen ruotii Valtteri Bottaksen karua pettymystä viime viikonloppuna käydyssä Azerbaidzhanin Bakun GP:ssä. Bottas johti kilpailua vielä kolme kierrosta ennen maalia, ennen kuin hänen oikea takarenkaansa räjähti osuttuaan radalla olleeseen romuun.
Video: Bottaksen kisa Azerbaidzhanissa C Moren studiotiimin käsittelyssä.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
LUE MYÖS: Bottakselle loistouutinen! – Mersu-pomo: Emme katsele kilpailijoiden kuskeja ensi vuodeksi
– Formula 1 on fantastinen sarja tällä hetkellä. Se on juuri sitä, mitä kaikki ovat odottaneet. Kauden neljässä kisassa voitot ovat menneet kolmelle eri tallille. Sunnuntain kisa Azerbaidžanissa toi tärkeän voiton Lewis Hamiltonille, mutta valtavan pettymyksen Valtteri Bottakselle, joka näytti jo varmalta voittajalta ajettuaan erittäin fiksun kisan, Häkkinen kirjoittaa Unibetin blogissaan.
Häkkinen muistuttaa, että Bottas oli pitänyt renkaistaan hyvää huolta 40 kierroksen ajan. Bottas tiedosti, että turva-auto nähdään Bakun katuradalla yleensä jossain kohtaa.
– Nyt Valtteri johti kisaa, kun tämä tapahtui. Se antoi hänelle käytännössä ilmaisen varikkokäynnin ja piti hänet johdossa. Strategia oli loistava, ja Valtteri olisi ansainnut kisasta voiton. En uskonut silmiäni, kun oikea takarengas lopulta räjähti kolme kierrosta ennen maalia.
Häkkinen tietää, millainen tilanne Bottaksella oli, kun tämä osui romuun ajettuaan maalisuoraa yli 300 kilometrin tuntinopeudella.
– Ongelma on, että kuski istuu autossa niin matalalla, että romua on käytännössä mahdotonta nähdä tai väistää, etenkin kun ajaa lähes 100 metriä sekunnissa. Kaiken lisäksi onnettomuus tapahtui radan huonoimmassa mahdollisessa paikassa eli kierroksen alussa, minkä takia Valtterin keskeytys oli väistämätöntä.
– Tiedän kokemuksesta, että tällainen epäonni on valtava shokki kuljettajalle.
LUE SEURAAVAKSI: Bottaksen mahtivire huomioitiin – F1-sarja listaa Valtterin viikon parhaaksi
Tunteet ottavat tuolloin kuljettajasta vallan.
– Se on luonnollinen reaktio, mutta on erittäin tärkeää, ettei anna sen vaikuttaa liikaa. Kuskin pitää alkaa heti psyykata itseään: ajatella positiivisesti ja muistaa kuinka hyvän kisan hän on juuri ajanut. Surulle tai tunteille ei yksinkertaisesti saa antaa tilaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Häkkinen muistaa omalta uraltaan vastaavia takarenkaan räjähtämisiä Spasta ja Hockenheimista. Hänellä on antaa kokemuksensa turvin vinkkejä pettymyksiin valmistautumiseen.
– Kuljettaja voi valmistautua asiaan esimerkiksi näin: Ota kauden alla tyhjä paperiarkki ja kirjoita siihen asiat, jotka todennäköisesti tapahtuvat kauden aikana. Luultavasti kohtaat kolme onnettomuutta, kaksi konerikkoa ja ehkä yhden rengasrikon. Nämä eivät tietenkään ole tavoitteita, vaan realismia!
– Pitkän kauden aikana nämä tulevat todennäköisesti vastaan jossain kohtaa, joten suuttumisesta ei ole lopulta mitään hyötyä.
Häkkisen mukaan asioiden mennessä pieleen on tärkeintä miettiä, olisiko itse tai tiimi voinut tehdä jotain paremmin.
– Sen jälkeen on aika mennä eteenpäin. Loppujen lopuksi pettymykset voivat tehdä kuljettajasta entistä vahvemman, ja olen varma, että näin käy myös Valtterille, "Häkä" summaa.
Lewis Hamilton johtaa nyt neljän osakilpailun jälkeen MM-sarjaa 70 pisteellä, neljän pinnan turvin ennen Sebastian Vetteliä. Kimi Räikkönen on kolmantena, 22 pistettä Hamiltonia perässä, ja Bottas neljäntenä Hamiltonia 30 pinnaa jäljessä.