Hallitus esittää, että Veikkauksen monopoli rahapelien järjestämiseen vedonlyönnissä sekä verkossa pelattavissa raha-automaatti- ja kasinopeleissä päättyy ensi vuoden lopussa.
Samalla pelit on tarkoitus avata kilpailulle. Tavoitteena on, että hallituksen esitys käsitellään eduskunnassa kuluvan keväistuntokauden aikana.
Veikkaukselle jäisi silti yhä monopoliasema loton tyyppisiin arvontapeleihin, raaputusarpoihin sekä fyysisiin rahapeliautomaatteihin ja kasinopeleihin.
Hallitus esittää lisäksi, että rahapelitoimintaa valvoisi vuoden 2027 alusta alkaen uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto, joka aloittaa toimintansa ensi vuonna.
Siihen asti rahapelitoimintaa valvoisi Poliisihallitus.
Rahapelaamisen ikäraja olisi jatkossakin 18 vuotta. Lisäksi kaikki pelaaminen edellyttäisi tunnistautumista.
Esityksen mukaan tunnistautuminen mahdollistaisi peliestojen ja pelikäyttäytymistä koskevien rajoitusten asettamisen sekä lisäksi omaa pelaamista koskevan seurannan.
Pelaamisen eston voisi asettaa keskitetysti kaikkien toimiluvanhaltijoiden eli lisenssin hankkineiden yhtiöiden peleihin.
Lisenssinhaltijoiden olisi huolehdittava, että niiden tarjoamista rahapeleistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittoja.
Yhtiöiden pitäisi lisäksi torjua liiallista pelaamista seuraamalla jatkuvasti pelikäyttäytymistä ja tarjota pelaajille keinoja rajoittaa pelaamistaan.
Kritiikkiä järjestöiltä
Sisäministeriön tiedotteessa kerrotaan, että rahapeliuudistuksen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja esimerkiksi ohjaamalla rahapelaamista säänneltyyn ja valvottuun pelitarjontaan.
Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry kuitenkin kritisoi tiedotteessaan esitystä ja sanoo, että tutkimustiedon mukaan esitys tulee lisäämään rahapelien markkinointia ja niiden aiheuttamia haittoja.
Ehytin mielestä esitys on ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteen kanssa.
Valtakunnallinen peliongelmaisia auttava Peluuri taas sanoo tiedotteessaan, ettei esityksessä ole huomioitu rahapelihaitta-asiantuntijoiden lausuntokierroksella esittämää yksimielistä huolta uudistuksen vaikutuksista pelihaittoihin.
Markkinointi sallittua tietyin rajoituksin
Uudessa rahapelilaissa esitetään, että rahapelejä saisi markkinoida tietyin rajoituksin.
Markkinointia ei saisi kohdistaa esimerkiksi alaikäisiin tai muuten haavoittuvassa asemassa oleviin, eikä markkinoinnissa saisi esiintyä alaikäisiä.
Toimiluvanhaltija saisi markkinoida pelejään rajoitetusti eri kanavissa. Se olisi sallittua myös rahapeliyhtiön omilla verkkosivuilla ja sosiaalisen median tileillä. Sen sijaan vaikuttajamarkkinointi ei olisi sallittua.
– Aika monipuolisesti eri kanavissa markkinointi olisi mahdollista. Mitään ajallisia ja määrällisiä rajoitteita markkinoinnille ei esitetä. Normaalissa markkinoinnissa rahapeliyhtiö ostaa mainostilaa mediasta ja se on ihan sallittua, sisäministeriön neuvotteleva virkamies Jukka Tukia sanoo.
Sallitut markkinointikanavat ovat televisio, radio, printtimedia ja sitä vastaava sähköinen julkaisu sekä urheilutapahtumat.
2028 valtiolle arvioilta 570-760 miljoonaa
Veikkauksen tuotto menee nykylainsäädännössä kokonaan valtiolle kulujen jälkeen, ja lisäksi yhtiö maksaa arpajaisveroa.
Myös ahvenanmaalainen PAF maksaa arpajaisveroa Suomeen, mutta se palautetaan Ahvenanmaalle.
Sisäministeriön neuvotteleva virkamies Elina Rydman kertoo, että valtion tulot ovat nyt noin 700 miljoonaa euroa.
Rahapeliuudistuksessa valtion tulojen muodostusmekanismi muuttuu hieman.
– Eli Veikkaus tuottaisi osingon valtiolle, jonka lisäksi Veikkaus maksaisi yksinoikeudesta korvausta. Lisäksi lisenssinhaltijat maksaisivat arpajaisveroa. Vielä lisäksi Veikkaus ja PAF, jos se hakee lisenssiä ja sen saa, ja mahdollisesti muut Suomeen sijoittautuneet rahapeliyhtiöt maksaisivat yhteisöveroa. Nämä neljä elementtiä muodostaisivat valtion tulojen määrän, Rydman selvittää.
Vuosina 2026 ja 2027 Veikkaus maksaisi Rydmanin mukaan valtiolle korvauksen monopoliasemastaan, ja se toisi valtiolle niille vuosille suurempia tuloeriä.
Vuodesta 2028 alkaen valtion tulojen määrän on arvioitu olevan noin 570–760 miljoonaa euroa.
– Siihen vaikuttaa toisaalta se kuinka paljon pelataan, mikä on kanavointiaste ja mikä on Veikkauksen markkinaosuus. Jos sitten pelaaminen kovasti kasvaa, siinä on sitten riskinsä (peli)haittojen lisääntymisestä, Rydman kertoo.
Kanavointiasteella tarkoitetaan sitä, paljonko pelejä pelataan lisenssin hankkineiden yhtiöiden kautta.
Yhtiöille esitetään 22 prosentin arpajaisveroa
Onko Suomeen sitten tulossa ulkomaisia yhtiöitä hakemaan lisenssiä? Tukia arvioi, että siihen vaikuttaa esimerkiksi sääntelyn tiukkuus ja verotuksen taso.
Sääntelyllä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, onko yhtiöillä mahdollisuus markkinoida pelejään Suomessa.
Yhtiöille esitetään 22 prosentin verokantaa, mikä on sama kuin Ruotsissa. Myös sillä on merkitystä, paljonko Suomessa pelataan rahapelejä.
– Arvio Suomesta ulkomaille pelattavan (rahapelien) määrästä on 500–600 miljoonaa euroa vuodessa. Siksi on tarkoitus saada ulkomaiset yhtiöt säännellyn markkinan piiriin, Tukia sanoo.
Silti sääntelyn ulkopuolelle jää todennäköisesti yhtiöitä, jotka tarjoavat pelejä Suomessa pelattavaksi.
Niiden yhtiöiden pelit eivät olisi pelaajille verovapaita, vaan pelaajien olisi maksettava näistä peleistä saamistaan voitoista tuloveroa.
Yhtiöillä velvollisuus puuttua väärinkäytöksiin
Rahapelilakiin sisältyisi myös keinoja mahdollisen rahapelitoiminnan väärinkäytösten ja rikosten havaitsemiseksi, estämiseksi sekä puuttumiseksi.
Luvanhaltijoiden tulisi esimerkiksi rajoittaa vedonlyöntikohteita sekä keskeyttää vedonlyönti väärinkäytöstilanteissa.
Lisäksi pelaajille olisi tarjottava selkeä toimintatapa väärinkäytösten ilmoittamista varten.
Rydman kertoo, että rahapeliyhtiöt joutuvat lisenssiä hakiessaan kertomaan, miten he aikovat esimerkiksi puuttua kilpailumanipulaatioon ja havaita sitä.
– Jos he havaitsevat sellaista, siitä olisi ilmoitettava viipymättä viranomaisille. Lisäksi on jälkikäteisraportointivelvollisuus ylipäätänsä laajemmin siitä, minkälaisia kilpailumanipulaatiotapauksia on ollut ja miten niihin on puututtu. On yhtiöiden omassa intressissä monitoroida toimintaa ja puuttua kilpailumanipulaatioon, koska se on heidän bisneksestään pois, jos jotain tapahtuu, Rydman sanoo.
Rahapelitoimintaa koskisi myös rahanpesulainsäädännössä asetetut velvoitteet.
Juttua täydennetty kauttaaltaan 20.3.2025 kello 17.54.