Jalkapallon Veikkausliigan uusi logo on otettu vastaan tyrmistyneesti.
Jalkapallon Veikkausliiga kertoi brändiuudistuksestaan maanantaina. Sarjan mukaan nykyaikaisen brändin keskiössä on tunne. Tässä vaiheessa uudistuksen näkyvimpänä elementtinä on sarjan uusi logo.
Toimitusjohtaja Timo Marjamaa kertoo Veikkausliigan tiedotteessa, että brändiuudistushanke on ollut osa korona-ajan jälkeen käynnistettyä muutosohjelmaa. Tarkoituksena oli nostaa Veikkausliigan ilme, näkyvyys ja arvo uudelle, "tätä päivää vastaavalle tasolle".
– Kuten muutosohjelma, brändikään ei koskaan ole valmis, mutta nyt suurelle yleisölle on näkyvillä jotain todella konkreettista uutta, toimitusjohtaja Timo Marjamaa sanoo tiedotteessa.
Voit katsoa Veikkausliigan uuden logon alta. Jos upotus ei näy, voit katsoa sen viestipalvelu X:stä.
Veikkausliigan puolelta "brändiuudistuksen veturina" toiminut kaupallinen johtaja Nicolas Prieto sanoo, että vaikka peli on tärkeässä osassa, halutaan uudistuksella tuoda esiin se, että suuria tunteita ei koeta vain kentällä, vaan myös katsomossa.
– Eikä kyse ole vain voitoista tai tappioista, vaan ennen kaikkea siitä, miltä Veikkausliiga tuntuu – ympäri Suomen ja vauvasta vaariin, Prieto sanoo tiedotteessa.
– Brändiuudistuksen tavoite oli jo lähtökotaisesti tuoda jotain uutta Veikkausliigaan ja suomalaiseen jalkapalloon. Näkyviä elementtejä uutta logoa myöten on paljon, mutta uudistuksen ydin ei ole missään nimessä siinä, että nyt meillä on uusi logo ja kaikki sen myötä hyvin.
Veikkausliigan uuden brändin sisällöllinen ja visuaalinen ilme suunnittelutoimisto Bondin käsialaa. Sarjan verkkosivut uudistuvat uuden ilmeen mukaisiksi ennen huhtikuussa käynnistyvän kauden alkua.
Täystyrmäys sosiaalisessa mediassa
Sosiaalisessa mediassa Veikkausliigan uusi logo on saanut tyrmäävän vastaanoton. Veikkausliigan viestipalvelu X:ssä julkaiseman uutisen alle kertyneissä kommenteissa uutta logoa hämmästeltiin urakalla. Muun muassa logon värit herättävät kummeksuntaa.
– Pitäiskö se jotenkin intuitiivisesti ymmärtää mitä noi valitut värit tossa symboloi?, yksi käyttäjä kommentoi.
– Vinkki vitonen: hyvän logon pitää toimia myös mustavalkoisena. Aina ei ole käytettävissä värejä, toinen toteaa.
Eikä logon yleisilmekään ole kerännyt kiitosta.
– Ei jatkoon. Olisitte rohkeasti valinneet eri tien ja pysyneet poissa näistä trendikkäistä pelkistetyistä logoista, kirjoittaa yksi logoon pettynyt.
– Enemmän tuosta logosta tulee mieleen Kreikkalainen punttikerho kun Suomalainen potkupallo, vertaillaan.
Palaute on ollut suoraa.
– Aivan uskomattoman epäonnistunut logo! Kaikki pielessä, oudot värit, ruma ja epäselvä fontti, ei yhdisty futikseen mielikuvana, sekava.
Entinen jalkapalloammattilainen, nykyinen asiantuntija Mika Väyrynen tyytyi kommentoimaan logoa X:ssä hämmästelevällä meemikuvalla. Toinen entinen pelaaja Joel Perovuo oli suorempi.
– Ei jaksaisi aina negan kautta, mutta todella vaikea nähdä jotain positiivista tässä ”brändäyksessä”. Maksettiinko tästä logon teosta jollekin ja paljonko?, Perovuo kirjoitti.
Useista tosi-tv-ohjelmista tuttu Juhani Koskinen puolestaan vältti suoran mielipiteensä kertomista, mutta se tuskin on myönteinen.
– Brändiuudistuksiahan harvoin otetaan hyvin vastaan, mutta ei hyvää päivää.
Palaute on huomattu myös Veikkausliigan toimistolla.
Veikkausliiga julkaisi maanantai-iltana X:ssä lyhyen videon, johon on koostettu logon kirvoittamaan kommentointia. Kielteistä, mutta myös myönteistä.
Ilmeisesti uudistus on Veikkausliigan mielestä jo tehnyt tehtävänsä.
– Kyllä sen vaan tuntee. Veikkausliigan nimittäin. Kausi käyntiin jo!, päivityksessä kirjoitetaan.