Poliisihallitus kielsi Veikkausta markkinoimasta alaikäisille – tehosteena 2,9 miljoonan euron uhkasakko

Poliisihallitus katsoi Veikkauksen rikkoneen kieltoa kohdistaa rahapelien markkinointia alaikäisille televisiotoiminnassa.

Veikkaus on markkinoinut rahapelejä alaikäisille suunnattujen tv-ohjelmien mainostauoilla Poliisihallituksen mukaan yli 200 kertaa.

Poliisihallitus on kieltänyt rahapeliyhtiö Veikkausta markkinoimasta rahapelejä alaikäisille, selviää Poliisihallituksen tiedotteesta. Kiellon syynä on Veikkauksen toistuva rahapelien markkinointi alaikäisille suunnattujen tv-ohjelmien mainoskatkoilla.

Tiedotteen mukaan Poliisihallitus katsoi Veikkauksen rikkoneen arpajaislailla säädettyä kieltoa kohdistaa rahapelien markkinointia alaikäisille televisiotoiminnassa.

Kiellon tehosteeksi Poliisihallitus on asettanut 2,9 miljoonan euron uhkasakon. Uhkasakko tuomitaan maksettavaksi, mikäli Veikkaus ei noudata Poliisihallituksen kieltopäätöstä.

Veikkauksen tiedotteen mukaan markkinointikielto on voimassa kolme kuukautta ja se alkaa 30 päivän kuluttua tiedoksisaannista.

Viikonloppuaamuisin ja perhe-elokuvien yhteydessä

Veikkauksen Poliisihallitukselle toimittaman selvityksen perusteella rahapelien markkinointia oli toteutettu alaikäisille suunnattujen tv-ohjelmien mainostauoilla vuoden 2023 ja kevään 2024 aikana yli 200 kertaa.

– Suuri osa alaikäisiin kohdistuvasta televisiomarkkinoinnista on toteutettu viikonloppuaamuisin ja lauantain perhe-elokuvien yhteydessä. Toimintaa voidaan pitää erityisen tuomittavana markkinointistrategiana, koska kohderyhmänä ovat alaikäiset, sanoo Poliisihallituksen ylitarkastaja Laura Rinne tiedotteessa.

Rahapelihaittojen ehkäisy on Rinteen mukaan Suomen rahapelisääntelyn keskeisin tavoite ja alaikäisten suojaaminen rahapelaamisen haitoilta sen ydinaluetta.

Uhkasakon suuruutta määritellessään Poliisihallitus otti huomioon Veikkauksen toiminnan laajuuden, laadun sekä maksukyvyn. Lieventävänä seikkana Poliisihallitus katsoi Veikkauksen aiemmat toimet, joilla yhtiö on pyrkinyt estämään rahapelien markkinoinnin suuntaamista alaikäisille.

Lue myös:

    Uusimmat