Haluaisitko maksaa autosi vakionopeudensäätimestä kuukausimaksua? Saksalaisvalmistaja hätkähdyttää suunnitelmillaan

0:51img
Maailman mustimmalla mustalla maalattu BMW X6 on hämmentävä näky.
Julkaistu 03.07.2020 15:41

Ville Järveläinen

BMW suunnittelee ryhtyvänsä perimään kuukausihintaa joistain autojensa lisävarusteista. Jo nyt on osa toiminnoista on ostettavissa jälkikäteen kertamaksulla.

BMW vilautti aiemmin tällä viikolla autojensa tulevaa käyttöjärjestelmää. Tilaisuudessa sivuttiin hiljattain paljastettua Apple-yhteistyötä, jonka myötä uusi 5-sarjalainen on ensimmäinen auto, jonka avaimena voi käyttää iPhonea.

Verkon yli ladattavista päivityksistä on tulossa Teslan tapaan hyvin merkityksellinen osa BMW:n asiakaskokemusta. Tämä ei ole sinänsä yllättävää, sillä Teslasta ovat ottamassa mallia myös muut autovalmistajat.

Tilaisuuden yllättävin ilmoitus oli kuitenkin se, että BMW kaavailee ryhtyvänsä myymään autojensa lisävarusteita kuukausimaksullisina palveluina. Jo nyt joitain toiminnallisuuksia on mahdollista avata auton näytöltä kertamaksulla, mutta uusi käyttöjärjestelmä mahdollistaisi myös kuukausiveloitukset.

Lue myös: Tesla-kuskit yllättyivät aamun valjetessa: Autoihin oli ilmestynyt yön aikana lisää tehoa ja toimintamatkaa

Vaikka BMW haluaakin kääntää sen niin päin, että auton omistaja voi halutessaan avata autoonsa uusia ominaisuuksia lisähintaan, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kaikissa uusissa autoissa on valmiina kaikki mahdolliset siihen saatavissa olevat toiminnallisuudet, kun se lähtee tehtaalta.

BMW kuitenkin rajoittaa toimintojen saatavuutta sen mukaan, mistä auton ostaja on valmis maksamaan, mutta autossa itsessään on kaikki valmiina esimerkiksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä varten.

Kaksipiippuinen juttu

Baijerilaisvalmistajan mukaan se tulisi tarjoamaan ilmaisia kokeilujaksoja tarjolla oleviin lisäominaisuuksiin. Auton omistaja voisi siis kokeilla esimerkiksi juuri mukautuvaa vakionopeudensäädintä ennen kuin päättää, haluaako maksaa siitä lisähintaa.

Valmistajan kannalta on ymmärrettävästi kustannustehokkaampaa valmistaa mahdollisimman identtisiä ajoneuvoja, joiden toimintoja voidaan rajoittaa ja avata ohjelmallisesti. Asiakkaasta voi tosin tuntua ikävältä, että hänen autossaan on jo tarvittava rauta, mutta hän joutuu maksamaan sen ohjelmallisesta avaamisesta.

BMW aiheutti hieman vastaavanlaista kohahtelua, kun se vuonna 2018 ilmoitti ryhtyvänsä perimään tyyristä vuosimaksua Applen CarPlay-toiminnosta. CarPlay on monilla valmistajilla tarjolla ilmaiseksi.

Lähde: BMW

Lue myös: Apple sai rukkaset BMW:ltä ja Mersulta – löi kättä päälle Volkswagenin kanssa

Tuoreimmat aiheesta

Autot