Tesla on jälleen vilauttanut poikkeuksellista ketteryyttään.
Pääkuvan video: Ensimmäiset Tesla Model 3 -sähköautot luovutettiin asiakkaille
Tesla Model 3:n omistava Josh Atchley ehdotti Twitterissä toimintoa, jonka ansiosta nelijalkaisen uskaltaisi jättää ajoneuvoon lämpimänäkin päivänä hetkeksi yksin ilman vaaraa. Idea sai välittömästi kannatusta – ja vastauksen – itseltään Elon Muskilta.
– Voisiko Model 3:een lisätä koiramoodin, jolloin musiikki soisi, ilmastointi olisi päällä ja ruudulla näkyisi teksti, joka kertoo, että koiralla on kaikki hyvin ja omistaja palaa pian? hän ehdotti.
– Kyllä, kuului toimitusjohtajan vastaus.
Vaikka ilmastoinnin voikin jättää päälle jo nyt useissa autoissa – myös Teslassa – lisäisi erillinen koiramoodi nelijalkaisten turvallisuutta, sillä selkeää toimintoa olisi hyvin yksinkertaista käyttää. Ja ehkä sen muistaisikin paremmin.
Näytöllä näkyvä ilmoitus tulisi tarpeeseen siinä vaiheessa, kun sivullinen on havainnut autoon yksin jätetyn eläimen ja on huolissaan sen hyvinvoinnista. Vaikka ikkunan rikkominen ja koiran pelastaminen kuumuudesta on sankarillinen teko, ei autoilijalta välttämättä heru ymmärrystä, jos tämä on jo huolehtinut koiran hyvinvoinnista jättämällä ilmastoinnin päälle.
Keskusteluun liittynyt Justin Horn toivoi myös auton sisälämpötilan näyttämistä auton suurella näytöllä edellä mainitun tekstin yhteydessä. Tämäkin sai Muskin siunauksen.
Kaikissa Tesloissa on ollut vuodesta 2016 lähtien toiminto, joka pitää auton sisälämpötilan turvallisena useiden tuntien ajan, vaikkei kuljettaja muistaisikaan jättää ilmastointia päälle poistuessaan autosta.
Ei ensimmäinen kerta
Vaikka Teslojen, erityisesti Model 3:n, viimeistelyn laadusta on käyty runsaasti keskustelua niin sosiaalisessa mediassa kuin lehtienkin palstoilla, on yhtiön ohjelmisto-osaaminen tällä hetkellä aivan omaa luokkaansa.
Tesla on lisännyt autoihinsa ketterästi jo useita sosiaalisessa mediassa ehdotettuja ominaisuuksia. Auton omistajan ei tarvitse viedä kärryään merkkihuoltoon tai tehdä itse asiassa mitään muutakaan, sillä päivitykset asentuvat autoon sillä välin, kun auto on yöllä latauksessa. Tesla on myös parantanut autojensa jarrujen toimintaa koskematta niihin fyysisesti.
Perinteisiltä autovalmistajilta ei ole vielä toistaiseksi nähty vastaavia tekoja, vaan uusia toimintoja esitellään lähinnä uusien mallisukupolvien yhteydessä. Pienempiä korjauksia tehdään kyllä ohjelmistopäivityksillä, mutta niidenkin saaminen vaatii usein käynnin merkkihuollossa.
Ja yritäpä saada Mersun tai Volkkarin toimitusjohtajat reagoimaan ehdotuksiisi sosiaalisessa mediassa.
Lähde: Electrek