Valtaosa autoilijoista on kohdannut jonkinlaista rattiraivoa tai joutunut itse sen valtaan. Joka tapauksessa syyllistä etsitään muista tienkäyttäjistä.
Emme oikeasti suosittele tahallaan ärsyttämään yhtään ketään, mutta monesti liikenteessä sorrutaan asioihin, joiden ei edes ymmärretä häiritsevän.
Harva meistä tarkoituksellisesti pyrkii ärsyttämään muita tienkäyttäjiä, mutta näillä oheisilla tempuilla niin voi kuitenkin käydä.
Yksi ärsyttävimmistä asioista liikenteessä on auto, jonka liikkeitä ei pysty ennakoimaan, koska kuljettaja ei käytä vilkkua. On myös kummallista, että vaikka vilkkua käytettäisiin pääteillä, unohtuu niiden käyttö esimerkiksi parkkipaikoilla. Kyllä sielläkin täytyy tietää, mihin muut ovat menossa.
Monet provosoituvat takapuskuria nuuhkivista kuljettajista. Liian lyhyt turvaväli on paitsi vaarallista, myös matkantekoa hidastavaa, koska pitäähän moiselle nuuhkijalle kostaa ajamalla vielä aiempaakin hitaammin.
Siinä, ettei uskalla ajaa kuuttakymppiä kuudenkympin alueella, ei ole varsinaisesti mitään pahaa. On kuitenkin käsittämätöntä, että tarkasti viittäkymppiä ajava autoilija pitää nopeutensa, kun rajoitus putoaa kolmeenkymppiin. Se on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista.
Autoilijoiden temput eivät todellakaan ole aina vain ärsyttäviä, vaan myös täysin laittomia. Puhelimen tuijottaminen ja sen takia esimerkiksi vihreän valon missaaminen saa takana seisovat autoilijat taatusti raivoihinsa, mutta puhelimen näpyttäminen satasen vauhdissa on myös hengenvaarallista. Mikään tekstiviesti ei ole niin tärkeä, että se pitäisi lukea tai lähettää kesken ajon.
Hidastaa, kiihdyttää, seilaa, vilkuttaa – toisen autoilijan päättämättömyys tai kykenemättömyys ilmaista aikomuksensa on raivostuttavaa. Jos olet tehnyt päätöksen kääntymisestä, vie toimintasi loppuun asti, äläkä ala vatvomaan keskellä risteystä.
Ohituskaistalla mateleminen on sekin erinomainen keino saada muut autoilijat raivon partalle. Etenkin ruuhkaisella moottoritiellä ohituskaistan valtaaminen aiheuttaa verenpaineen kohoamista.
Myös itse ohittamisen voi tehdä monella tavalla väärin. On ärsyttävää, jos esimerkiksi moottoritiellä joku lähtee ohittamaan sinua, mutta päättääkin jäädä roikkumaan rinnalle. On se kuitenkin parempi vaihtoehto kuin autonsa asemoiminen väkisin edellämenevän kuolleeseen kulmaan ja siihen jääminen.
Lähde: DriveTribe
***
1:29