Mistä rattiraivo johtuu? Psykologi avaa, miksi tunteet kuumenevat liikenteessä

Tieraivo, rattiraivo, liikenneraivo, töötti, painaa tööttiä
Tien päällä olisi syytä pysytellä rauhallisena. Kuvituskuva.
Julkaistu 13.10.2024 13:42
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Liikenteessä hermostuminen voi aiheuttaa vaaratilanteen.

Moni tienkäyttäjä on kohdannut liikenteessä rattiraivoa. Se voi ilmentyä nyrkin heristelynä tai pahimmassa tapauksessa hyvin aggressiivisena käytöksenä, kuten toisen auton kiilaamisena.

Soitimme Traficomin johtavalle asiantuntijalle, liikennepsykologi Inkeri Parkkarille ja kysyimme, miksi liikenne herättää ihmisissä niin paljon tunteita. 

Parkkarin mukaan perimmäinen syy löytyy liikenteen lainsäädännöstä ja kirjoittamattomista säännöistä, joilla liikkumisesta tehdään joustavaa.

– Jos joku niitä rikkoo, se koetaan monesti ärsyttävänä. Enimmäkseen liikenteessä sujuu hyvin, mutta kun tapahtuu jotain poikkeavaa, se kiinnittää huomion.

– Ihmisillä on myös ennakkoluuloja tiettyjä automerkkejä kohtaan, joka voi osaltaan nostaa kierroksia.

Rattiraivo yleisempää miehillä – tässä syy

Raivo voi ryöpsähtää liikenteessä myös sen vuoksi, että varsinkin autoissa ollaan anonyymeina liikkeellä. Tämä mahdollistaa sen, että raivoa on helpompi osoittaa.

– Jos joku kiilaa kaupan kassalla, silloin ei raivostuta samalla lailla, Parkkari vertaa.

Parkkari arvioi, että rattiraivo on yleisempää miesten keskuudessa. Miehet ajavat enemmän kuin naiset, ja perinteisesti autoilu on miehille tärkeämpi juttu kuin naisille.

– Auto on miehille enemmän identiteettikysymys kuin naisille, Parkkari toteaa.

Lue myös: Autoilija, näillä ohjeilla pärjäät sumussa

Muut törttöilevät tahallaan?

Syyt rattiraivon taustalla voivat olla moninaiset, toiset ovat esimerkiksi impulsiivisempia kuin toiset. On myös yksilöllistä, mikä liikennetilanne saa itse kunkin hermostumaan. 

Parkkari antaa esimerkin. Ihminen on lähtenyt kiireessä ajamaan ja hänellä on oma aikataulu, jota pitäisi noudattaa. Ja sitten kun se ei onnistu, tilanne voi herättää voimakkaita tunteita.

– Muut liikenteessä olevat näyttäytyvät hidastavina tai häiritsevinä tekijöinä. Eli tavallaan se liitetään muiden toimintaan, kun itsellä on hoppu.

Parkkarin mukaan ihmiset suhtautuvat usein omiin mokiinsa tahattomina vahinkoina, mutta muiden törttöilyä pidetään tahallisena toimintana juuri itseä vastaan.

– Muuttuko tilanne sitten rattiraivoksi, siinä on yksilöllisiä eroja, että miten pystyy impulssejaan kontrolloimaan ja tunteitaan säätelemään.

Lue myös: Ei herkille! Skootterikuski täräytti suoraan auton keulaan Taiwanissa

Tunnekuohu häiritsee ajoa

Rattiraivo on tien päällä aina riski, sillä voimakkaiden tunteiden aikana tarkkaavaisuus kärsii, eikä liikennettä pysty hahmottamaan samalla lailla kuin normaalitilassa. 

Omaa toimintaa kannattaa pohtia varsinkin silloin, jos pinna palaa usein ja kaikki muut tuntuvat olevan huonoja kuskeja.

– Voi pohtia, että onko tosiaan niin, että liikenteessä kaikki ovat minua vastaan vai voisiko omassa käyttäytymisessä olla jotain parannettavaa.

Parkkari kehottaa kiinnittämään huomiota myös käytännön asioihin, eli liikkumiseen kannattaa varata riittävästi aikaa, että ei tulisi hermostumisia kiireessä.

– Voi myös harjoitella liikennemyötätuntoa, että ymmärtää liikenteessä olevan liikkujia laidasta laitaan, kuten pyöräilijöitä, lapsia ja vanhuksia.

– Eli hyväksyy sen, että liikennejärjestelmää ei ole rakennettu vain itseä varten.

Poliisi puuttuu tarvittaessa

Liikenneturvallisuuden vastuualueen poliisiylitarkastaja Pasi Rissanen kertoo, että rattiraivo ei tule poliisin valvonnassa erityisesti esille, sillä valvontaa tehdään paljon virka-autoilla.

– Ehkä silloin, kun tehdään ajotapavalvontaa tunnuksettomilla poliisiautoilla, saatetaan tehdä havaintoja, että kysymys on tällaisesta rattiraivoilmiöstä, kun ajetaan holtittomasti.  

Rissasen mukaan poliisi puuttuu heti, jos se huomaa muuta liikennettä vaarantavaa ajoa. 

– Rattiraivo voi olla myös nyrkin heristelyä, keskisormen näyttämistä, ehkä sanallista huutamista autosta. Sitä on poliisin on vaikeampi tunnistaa, ellei satu juuri olemaan viereisellä kaistalla.

Mikäli kohtaa rattiraivoa, Rissanen kehottaa pysymään tilanteessa itse tyynenä ja olemaan reagoimatta siihen.

– Kyllä siinä helposti täyttyvät perusteet soittaa hätäkeskukseen ja kertoa tapahtumasta, tuntomerkeistä ja auton rekisteritunnuksesta. Tällöin poliisi voi reagoida siinä tilanteessa tai myöhemmässä vaiheessa.

Lue myös: Hengenvaarallinen tilanne syntyy liikenteessä hetkessä – osaatko välttää?

Kortiton kuski kuljetti sohvaa omintakeisella tavalla Helsingissä

Pyöräilijä joutui ratsiaan Helsingissä ja suivaantui – poliisi: "Siinä rikotaan tätä sääntöä ihan huolella"

Eikka muunsi 70-luvun Volkswagenin sähköautoksi – "Hyvin kulkee"

Katso myös: Poliisin videolle tallentui, kuinka sähköpolkupyöräilijä osoitti mieltään liikennevirhemaksusta

0:17img

Sähköpolkupyöräilijä sai liikennevirhemaksun ajettuaan päin kaksia punaisia valoja Helsingissä. Pyöräilijä osoitti poliisille tyytymättömyyttään.

Lue kaikki liikenteeseen liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne