Suomen teillä kulkevien autojen määrä on kasvanut koronapandemian aikana kovalla tahdilla. Helsingin kantakaupungissa asuvien autoilijoiden pysäköintimahdollisuudet ja asukaspysäköintimaksuun kaavaillut korotukset puhuttavat, sillä maksu ei takaa vapaata parkkipaikkaa jatkossakaan.
Kantakaupungissa tai keskustassa asumisessa on monia hyviä puolia, mutta autollisille parkkipaikkojen vähyys voi tuottaa ongelmia.
Pelkästään pääkaupunkiseudulla on nyt yli 14 000 autoa enemmän kuin ennen koronaa, mikä ei ole myöskään helpottanut parkkipaikan löytämistä Helsingin kantakaupungissa.
Lisäksi Helsingin kaupunki pohtii asukaspysäköinnin hintaan korotuksia, jotka voisivat peräti kolminkertaistaa pysäköintimaksut toteutuessaan täysimääräisinä ja vuosittain.
Lue myös: Tiesitkö tästä kikasta? Näin pysäköit Helsingissä puoleen hintaan – alennuksen piirissä jo 20 000 autoa
Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -luonnoksessa on laskettu, että mikäli kantakaupungin asukaspysäköintimaksuun tehtäisiin maksimikorotukset joka vuosi, maksaisi tunnus vuonna 2029 peräti 90 euroa kuukaudessa nykyisen 30 euron sijaan. Asukaspysäköintitunnus oikeuttaa pysäköimään ajoneuvon kadun varteen, mutta vapaata paikkaa se ei takaa.
Helsingistä ei yritetä tehdä autotonta kaupunkia
Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen vieraili Maikkarin Viiden jälkeen -ohjelmassa perjantaina kertomassa, millä keinoin kaupunki voi pyrkiä vastaamaan autoilijoiden pysäköintitarpeisiin.
Putkonen huomauttaa, että Helsingissä autojen määrä tuhatta asukasta kohden on jopa laskenut viimeisten 15 vuoden aikana.
– Me olemme pystyneet tekemään sitä autoriippumatonta yhdyskuntaa, mikä Helsingissä on tavoitteena. Toki autollakin pääsee ja autonkin voi omistaa, mutta se ei ole välttämättömyys.
Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen.
Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live.
Putkosen mukaan asukaspysäköintiin kaavailtujen hintakorotuksien tarkoituksena ei ole tehdä Helsingistä autotonta kaupunkia. Hän sanoo, ettei se ole tavoitteena, eikä se olisi mitenkään edes mahdollista.
Miksei kalliskaan asukaspysäköintimaksu takaa autolle parkkipaikkaa? Miten Helsingissä halutaan tehdä parempaa kaupunkia myös autoilijoille? Miten aiemmat asukaspysäköintimaksujen korotukset ovat näkyneet vapaiden pysäköintipaikkojen määrässä? Miten käy keskustan kivijalkakauppojen? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta.
Katso koko Viiden jälkeen -ohjelman osio alta.
9:05