"Autopaikan puuttuminen on monelle selkeä dealbreaker" – Espoon pysäköintipäätöksellä voi olla ikäviä seurauksia asuntoaan myyvälle, mutta kaupungin mukaan varsinainen ongelma on muualla

2:12img
KATSO MYÖS: Uusien asunto-osakeyhtiöiden on rakennettava autopaikoille valmius sähköauton lataamiseen.
Julkaistu 03.09.2022 13:56

Ville Järveläinen

Pysäköintipaikkojen puute hidastaa asuntokauppoja Espoossa, kertovat MTV Uutisten haastattelemat kiinteistönvälittäjät. Oma autopaikka koetaan nykyisin jopa tärkeämmäksi kuin oma sauna.

Länsiväylä uutisoi elokuun lopulla, kuinka oman autopaikan puuttuminen hidastaa asuntokauppoja Espoossa. Lehden haastattelemien kiinteistönvälittäjien mukaan ongelma on korostunut entisestään sen jälkeen, kun Espoon kaupunki teki viime vuonna päätöksen aiemmin maksuttomien kadunvarsipaikkojen muuttamisesta maksullisiksi.

Kiinteistönvälittäjä Antti Haataja Kiinteistömaailmasta kertoo MTV Uutisille, että ilmiö on tuttu. Haatajan mukaan Espoossa oma autopaikka on kaksiossa ja sitä suuremmissa asunnoissa lähes poikkeuksetta ostajan vaatimuslistalla. Yksiöissä asuu useammin autottomia, kun taas suuremmat asunnot palvelevat tyypillisesti lapsiperheitä tai vanhempaa ikäryhmää, joille auto on enemmän tai vähemmän välttämätön sujuvan arjen pyörittämisessä.

– Aika tyypillisesti uudemmilla asuinalueilla, kuten esimerkiksi Espoon Painiityssä, autopaikkojen määrä on rajallisempaa. Paikat myydään usein omina osakkeina, eikä yhtiöltä vuokrattavia paikkoja ole juurikaan tarjolla. Tällaisissa tilanteissa asunto saattaa jäädä pahimmassa skenaariossa jopa myymättä, ellei omistaja ole aikanaan ymmärtänyt ostaa autopaikkaa, kun niitä vielä oli rakennuttajalta saatavilla, Haataja toteaa.

Lue myös: Tämä on monen suomalaisen ykköstoive uutta asuntoa hankkiessa – "Siitä ei haluta tinkiä"

Haatajan mukaan asuinalueilla, joissa autopaikan merkitys on korostunut esimerkiksi heikompien julkisten liikenneyhteyksien vuoksi, on autopaikan puuttuminen kaventanut ostajakuntaa potentiaalisesti.

– Itse asiassa autopaikan puuttuminen on monelle ollut näissä selkeä ”dealbreaker" [kynnyskysymys]. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan tahtotila ei useinkaan muutu, vaikka asunnossa itsessään olisi iso liuta muita vahvuuksia.

Haataja kuitenkin muistuttaa, että asiakkaiden tarpeet eivät ole identtisiä ja myös autopaikattomille asunnoille löytyy Espoossakin ostajia.

Vähiten autopaikan puutteesta kärsii Haatajan mukaan kompakti yksiö lähellä juna- tai metroasemaa.

Autopaikka on jopa saunaa tärkeämpi

Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtaja Marina Salenius kertoo MTV Uutisille, että ongelma on Espoossa suurempi kuin esimerkiksi Helsingissä, jossa julkiset liikenneyhteydet ovat joustavammat.

– Ongelma on todellinen erityisesti Espoossa, jossa kadunvarsipysäköinti on muutettu maksulliseksi lähes kaikkialla, Salenius sanoo.

– Asunnot, joihin ei ole saatavissa taloyhtiön kautta parkkipaikkaa tai kohtuuhintaista kadunvarsipaikoitusta eivät kiinnosta ostajia, jotka autopaikan tarvitsevat. Sama ongelma on Helsingissä 2000-luvun asuinalueilla, kuten esimerkiksi Jätkäsaaressa, Kalasatamassa ja Verkkosaaressa, joissa pysäköintipaikkoja on rajallinen määrä, hän jatkaa.

Lue myös: Helsinkiläinen Tia pysäköi autonsa omaan ruutuunsa, aamulla tuulilasi oli täysin murskana: "Sitä ajattelee maksavansa siitä, että näin ei kävisi"

Espoossa autopaikkojen puute hiertää asuntokaupoilla erityisesti Matinkylässä, Espoonlahdessa, Tapiolassa, Espoon keskuksessa sekä Leppävaarassa.

Saleniuksen mukaan autopaikka tai edes asukaspysäköintimahdollisuus lähikadulla koetaan jo tärkeämmäksi kuin esimerkiksi oma sauna.

– Autopaikka on tänä päivänä tärkeämpi kriteeri kuin sauna, joka oli pitkään suomalaisten asunnonvaihtajien toivelistalla.

Autopaikkojen liiallinen määrä voi olla riski

Espoon kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Susanna Kaitanen kertoo, että autopaikkojen vähimmäismäärä on määritelty asemakaavassa, ja kaupungin tehtävänä on taata riittävä määrä autopaikkoja; ei liian vähän, mutta ei liikaakaan.

– Rakennusliike voi aina tehdä enemmän pysäköintipaikkoja, jos arvioi niille olevan kysyntää, Kaitanen muistuttaa, mutta toteaa, että kolikolla on myös kääntöpuolensa.

– Riski pysäköintipaikkojen jäämiseksi tyhjilleen siirtyy asuntojen hintoihin ja kaikkien asukkaiden maksettavaksi, tai huonoimmillaan liian suureksi mitoitettu rakenteellinen pysäköinti voi jopa kaataa rakennushankkeen, Kaitanen sanoo.

Kaitasen mukaan maksuttomien kadunvarsipaikkojen poistamisella tavoitellaan pysäköinnin siirtämistä taloyhtiöiden autopaikoille, jolloin tilaa vapautuu muun muassa asiointi- ja vieraspysäköintiin. Kaitasen mukaan eri alueilla voi kuitenkin olla toisistaan poikkeavia tilanteita.

Lue myös: Ilmalämpöpumppuja kielletään taloyhtiöissä meluhaitan vuoksi – Erkki: ”On se kumma, että näitä vastustetaan”

– Isossa kuvassa on kuitenkin hyvä todeta, että pysäköinnistä joutuvat käyttäjät jatkossa maksamaan entistä useammin, vaikka maksu ei vielä aina vastaakaan pysäköintipaikan todellista kustannusta. Se on ihan normaalia markkinalogiikkaa, Kaitanen sanoo.

Varsinainen ongelma on kaupungin mukaan muualla

Kaitasen mukaan kaupunki on tunnistanut alueita, joiden pysäköintiä ollaan selvittämässä tarkemmin. Kyse ei ole kuitenkaan koko Espoosta, vaan yksittäisistä, rajatuista alueista.

Hän myös lisää, että Espoon pysäköintikeskustelussa näyttäisi olevan enemmän kyse pysäköinnin hinnoitteluun liittyvistä haasteista kuin itse paikkojen määrästä.

– Viime vuonna toteuttamassamme hiljattain valmistuneille asuinkerrostaloille kohdistetussa pysäköintikyselyssä 73 prosenttia vastaajista totesi, että taloyhtiöissä on toteutettu autopaikkoja sopivasti tai liikaa. Enemmän on koettu pulaa vieraspaikoista ja yleisistä paikoista.

– Etenkin uusien taloyhtiöiden kaikkia autopaikkoja ei ole lunastettu niiden kalliiksi koetun hinnan takia ja mieluummin pysäköidään ilmaisille kadunvarsipaikoille, jos niitä on tarjolla.

Ongelmia voi aiheuttaa myös pysäköintipaikkojen hallintamuoto, sillä vuokra-asujan ei ole välttämättä mahdollista saada pysäköintipaikkaa edes jonottamalla, jos taloyhtiön paikat on myyty osakkeina.

– Kaavoituksella ei oteta kuitenkaan kantaa hallintamuotoon vaan se on rakentajan ratkaistavissa.

Kaitanen sanoo, että autojen määrä tuhatta asukasta kohti on jo pitkään ollut Espoossa suhteellisen vakio.

– Tarkemmassa seurannassa voidaan arvioida korttelikohtaisia autonomistustietoja ja pysäköintiohjeen mukaisen paikkamäärän vastaavuutta. Tulosten perusteella on mahdollista päivittää ohjetta molempiin suuntiin, sekä ylös- että alaspäin, hän kertoo.

Lue myös: Helsingin arvoalueella sijaitsevasta autohallipaikasta pyydetään hurjaa summaa – näin myyjä perustelee hintaa MTV:lle

Tuoreimmat aiheesta

Asuntokauppa