Lewis Hamilton, kuten muutkin F1-kuljettajat, on innoissaan uusien autojen vauhdista. Hän antaa kuitenkin varoituksen show’n kärsimisestä.
Tulevaksi kaudeksi autoja muutettiin radikaalisti ja ison aerodynamiikka- ja rengasmuutosten odotetaan tuovan sekuntikaupalla kierrosaikaparannuksia. Odotukset toteutuivat ensimmäisen testiviikon aikana ja Hamiltonkin nauttii leveämpien ja aggressiivisten autojen kiidättämisestä.
– Auto on leveämpi, renkaat isommat ja ne kuoriutuvat vähemmän. Parasta on downforce, autossa ei ole enempää voimaa, ne ovat itse asiassa suorilla hitaampia. Mutta on hienoa, miten myöhään voi jarruttaa ja miten nopeasti pääsee taas kaasulle. Monissa mutkissa pääsee aika helposti kaasu pohjassa. Se on aika mieletöntä. Ajoin esimerkiksi ysimutkassa ja olin innoissani kuin pikkulapsi vuoristoradan kyydissä, koska autot ovat niin parempia kuin aiemmin, hän makusteli.
Samaan hengenvetoon Hamilton kuitenkin antoi varoituksen, josta on valittanut jo aiemmin. Hamilton on jo pitkään sanonut, ettei edessä menevää autoa pysty seuraamaan.
– Seuraaminen ei ole nyt helppoa, se on vielä vaikeampaa. Osasin odottaa sitä, enkä tiedä miten homma toimii kisassa, kun autoja on enemmän. Kun seurasin muita radalla, se oli aika paljon huonompaa, Hamilton sanoi.
Hamilton sanoo keskustelleensa ongelmasta insinöörien kanssa heti, kun näki uusien sääntöjen mukaisen auton valmiin suunnitelman. Kun toista autoa ei pysty seuraamaan, ohittaminen on vaikeaa. Sen takia kisa kärsii, kun ohitusyrityksiä ei nähdä. Aiemmin renkaat ovat kuluneet enemmän ja edessä menevä auto syö aerodynamiikkaa seuraajan auton etusiiveltä. Siipi ei siis paina autoa samaan tapaan rataa vasten kuin puhtaassa ilmassa.
– Nyt vaikutus on helposti kaksinkertainen. Toivottavasti näillä renkailla, jotka Pirelli on tehnyt, seuraaminen on vähän helpompaa, koska ne ovat luotettavammat ja pysyvät pidempään hyvinä. Nämä ovat ehkä kovimmat renkaat, joilla olen ajanut.
– Edellä menevällä on sataprosenttisen puhdas ilma, takana olevalla on siitä vain puolet tai jopa vähemmän. Kun ajaa toisen takana, auto tuntuu tietynlaiselta jossain hetkessä ja jos sitten tulee vaikka poikittainen tuulenpuuska, menettää pidon auton etuosasta. Sitten pitää nostaa jalkaa kaasulta, eikä pääse tarpeeksi lähelle, Hamilton selvitti.
– Toivottavasti kisat ovat mahtavia, muttei kannata pidättää henkeä sen puolesta, Hamilton varoitti.
Esimerkiksi Sebastian Vettel ei ollut asiasta yhtä ehdoton.
– Vähän vaikea sanoa. Joissain kohdissa oli vaikeaa seurata muita, toisissa taas helpompaa ja pystyin ohittamaan. Täytyy vielä odottaa ja katsoa asiaa, hän sanoi.
Ohittamiseen on odotettu ongelmia myös siitä, että autot ovat aiempaa selvästi leveämpiä. Testeissä vastauksia Hamiltonin esittämiin kysymysmerkkeihin ei saada, vasta kilpailutilanteessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.