MTV Sportin asiantuntijat Ossi Oikarinen ja Toni Vilander tarttuivat Kimi Räikkösen kommentteihin Japanin aika-ajon jälkeen.
Räikkönen ajoi hienolla suorituksella kolmanneksi ja hänen edeltään kisaan lähtevät Mercedeksen Nico Rosberg ja Lewis Hamilton. Räikkönen totesi, että auto aliohjaa ja saman ongelman kanssa "taistellaan joka paikassa". Oikarinen halusi nostaa esiin lausunnon jälkimmäisen osan.
MAINOS
Japanin GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Japanin GP klo 7.55, ennakkotunnelmat klo 6.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Kimi ei ole ikinä tykännyt aliohjaavasta autosta. Suzukassa se korostuu etenkin ensimmäisissä mutkissa; jos auto ei käänny minne kuljettajat haluaa, se on vaikeaa. Kimi sano, että joka kisassa taistellaan saman ongelman kanssa, eli Ferrarissa on periaatteessa sellainen Kimille perustavanlaatua oleva vika, josta he eivät pääse kokonaan eroon. Se tietenkin maksaa aikaa, Oikarinen totesi.
Lähetyksen jälkeen Oikarinen lisäsi, että Räikkönen pitää autosta, joka on enemmänkin yliohjaavan puolella. Silloin auton keula toimii hyvin.
– Suzukan kaltaisella radalla, jos auto aliohjaa, niin se tuhoaa renkaat silmänräpäyksessä. Jos Kimi pystyy ajamaan autolla, joka vähän yliohjaa, niin Suzukassa se varmasti auttaa. Sitten on olemassa ratoja, joissa auto yliohjaa ja se on myrkkyä, koska se taas tuhoaa takarenkaat, Oikarinen sanoi.
Enemmän irti kuin ennen
Vilander huomioi sen, että Räikkönen vaikutti aika-ajon jälkeisessä haastattelussa poikkeuksellisen tyytyväiseltä, kun hymykin meinasi irrota.
– Hän oikeasti ajoi sitä autoa, vaikka auto puski, niin oli todella hienonnäköistä se ykkössektori ja nopeat suunnanvaihdokset. Kimi ajoi ihan rajoilla, ja vaikka on sitä aliohjaamista, Kimi luottaa autoon ja saa siitä paljon enemmän irti kuin edellisinä muina kausina, Vilander huomautti.
Ferrari muutti talvella auton etupään jousituksen vetotangosta työntötankojousitukseen. Sen oletettiin auttavan Räikköstä.
– Onko se jousitusmuutoksen ansiota, niin voi olla, että se on auttanut merkittävästikin, mutta kyllä muidenkin osa-alueiden täytyy pelata autossa. Tänään näkyi erittäin hyvin se, että Kimi luottaa autoon tosi hyvin. Hän puhui auton aliohjaamisesta, mutta pystyi silti ajamaan hyvät sektorit ja todella hyvän kierroksen. Meno oli myös sennäköistä, että autoa vietiin äärirajoille, Vilander sanoi.
Renkaiden toiminta on kisassa ratkaisevassa roolissa. Räikkönen on tunnettu siitä, että hän pystyy käsittelemään renkaita kisan aikana hellästi.
– Kimin ajotyyli on sellainen, että hän ajaa kuljettajista ehkä vähiten aggressiivisesti ja riehuu vähiten renkaita. On eroja kuljettajan ajotyylissä ja siinä, miten autoa säädetään. Toisille auton pitää olla jäykempi ja silloin se syö rengasta, mutta siitä saadaan ehkä yhdellä kierroksella enemmän irti. Voi olla, että auton säädöt ovat paremmat, kun pitää ajaa 20 kierroksen stintti. Varmaan Kimiltä löytyy sellaisia ominaisuuksia, jotka ovat kisassa vahvistaneet vauhtia ja sitä, että hän pystyy ajamaan kisassa paremmista sijoista kuin aika-ajoissa, Vilander pyörittelee.
Räikkönen starttaa Japanin kisaan kolmannesta lähtöruudusta. Valtteri Bottaksen lähtöpaikka on 11:s.