Fernando Alonson itseluottamus ei horju ainakaan hänen puheidensa perusteella.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
McLarenilla on ollut toisen testiviikon molempina päivinä teknisiä murheita. Alonsolla jäi tiistaina väliin monta tuntia, kun auto hyytyi kesken ajon öljyvuodon takia. Vaikka kierroksia haluttaisiin enemmän kuin reilut 50 päivässä, Alonson mielestä huolta ei ole.
- Toivottavasti nämä eivät tapahdu kymmenennellä kierroksella Melbournen kisassa. En stressaa menetetyistä kierroksista, Alonso totesi.
Ensimmäinen testiviikko oli mitä oli sään takia, ja vaikka ajomäärä on pieni, Alonson mukaan kaikki oleellinen on jo saatu testattua. Toki pitkiä vetoja pitäisi päästä vielä ajamaan.
- Kaikkiin perustavanlaatuisiin kysymyksiin meillä on jo vastaukset. Rehellisesti sanottuna en edes tarvitse viimeistä ajopäivääni. Olen tietysti autossa ja toivottavasti löydämme uusia asioita, mutta jos Melbournen kisa olisi huomenna, kaikki olisi kunnossa, espanjalainen linjasi.
Eräälle toimittajalle Alonso vastasi alentavaan sävyyn, kun hän kysyi hydrauliikka- ja öljyvuoto-ongelmista, jotka liittyvät McLarenin tekemään auton runkoon eikä Renault’n moottoriin.
- Tämä on aina normaalia uudessa autossa. Ehkä sinä olet uusi täällä, mutta nämä ovat minulle 18. talvitestit ja näitä löytyy aina. Ennen testaaminen oli täysin vapaata ja teimme niitä kisojen välissä. Joskus olimme ennen Monacoa tai Kanadaa Paul Ricardin radalla ja ajoimme ehkä 20 kierrosta päivässä. Silloin ei ollut samanlaista seurantaa, nyt täällä on yli sadan eri median edustajat ja jokainen punainen lippu saa paljon huomiota, Alonso selvitti.
- Meillä on tiiminä kaikki kunnossa eikä mikään ole perustavanlaatuisesti huonosti. Ne ongelmat, joita meillä on ollut, ovat kontrollissa ja valitettavasti pikkujuttuja tulee päivittäin. Se saa meidät vahvaan asemaan, kun saamme pikkuviat esiin.
Testimäärä on jäänyt kaikilla pieneksi avausviikon sään vuoksi. Alonso ei silti jaksa uskoa, että avauskisassa nähtäisiin suuria yllätyksiä.
- Säätötyöllä ei ole mitään merkitystä Australiassa tai sitten kun tulemme tänne toukokuussa. Siksi puolikkaan päivän menetys ei haittaa, hän totesi.
McLarenin kohdalla iso kysymys on se, pääseekö talli viimein lähemmäs kärkeä, kun Hondan surkea moottori on vaihtunut Renault’n voimayksiköihin.
- Minusta ajettavuus on moottorin vahvin ominaisuus. Tuntuu mahtavalta, kun ajaa ulos mutkista, se toimii juuri kuten pitää. Voimasta emme vielä tiedä, sillä en tiedä muiden moottoriasetuksia, enkä itse asiassa omianikaan. Meillä on nyt moottori, joka voitti kisoja viime vuonna ja jota on siitä päivitetty. En näe mitään syytä, miksei meillä olisi huippumoottori, Alonso linjasi.