Hämmästyttävä älynväläys: Subaru huijasi autojensa jarrutesteissä naurettavan yksinkertaisella tempulla

Subaru on jälleen myöntänyt syyllistyneensä vilunkiin.

Japanilainen autovalmistaja Subaru on myöntänyt vääristelleensä autojensa jarru- ja ohjausjärjestelmätestien dataa. Vanhimmat tapaukset ovat vuodelta 1997, mutta puutteellisen raportoinnin vuoksi tarkkaa kuvaa vilungin laajuudesta on vaikea saada.

Katso pääkuvan videolta, miten uudelle Suzuki Jimnylle käy törmäystestissä.

Ainakaan toistaiseksi autoja ei ole tarpeen kutsua takaisin, mutta Japanin liikenneministeriö selvittää, voiko väärinkäytöksillä olla yhteys asiakkaiden raportoimiin ongelmiin. Tietoa ei ole myöskään malleista, joiden testeissä Subaru on huijannut.

Yhtiön insinöörien kerrotaan käyttäneen jarrutestien aikana myös käsijarrua tehostaakseen auton pysähtymistä. Käsijarrutesteissä puolestaan huijattiin jarrupoljinta käyttämällä. Kummankin jarrujärjestelmän käyttö on luonnollisesti kiellettyä.

Ohjausjärjestelmää testatessa insinöörit käyttivät vieläkin vanhanaikaisempia menetelmiä. Mikäli renkaat eivät kääntyneet rattia veivaamalla vaatimusten mukaisesti, voitiin renkaita työntää oikeaan kulmaan käsipelillä.

Aiemmin tänä vuonna Subaru myönsi manipuloineensa autojensa päästö- ja kulutuslukemia.

Lähde: The Drive

Lue myös:

    Uusimmat