Suomalaiset pitävät itseään käytännöllisinä, harkitsevina ja hintatietoisina kuluttajina joulunaikaan, ilmenee Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta.
Kyselyn mukaan suomalaiset sanovat olevansa järkeviä joulukuluttajia, joita ohjaavat käytännöllisyys, harkitsevaisuus, hintatietoisuus, suunnitelmallisuus ja laatutietoisuus. Vain muutama prosentti vastaajista pitää joulunajan kuluttamistaan ylellisenä, törsäilevänä ja hulluttelevana.
Vastaajista noin 30 prosenttia sanoo käyttävänsä tänä vuonna jouluun vähemmän rahaa kuin viime vuonna. Erityisesti näin arvioivat pääkaupunkiseudulla asuvat sekä nuoret ja keski-ikäiset vastaajat.
Vain kuusi prosenttia aikoo käyttää tänä vuonna rahaa jouluun enemmän kuin viime vuonna.
– Kuluttajat arvioivat myös viime vuonna oman joulubudjettinsa pienenevän edellisvuoteen verrattuna, vaikka joulukauppa on yleensä kasvanut vuosi vuodelta. Asennetasolla näyttäisi kuitenkin tapahtuvan muutosta. Tiedostavan kuluttamisen trendi vaikuttanee pikkuhiljaa myös vuoden suurimpaan kulutusjuhlaan, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala tiedotteessa.
– Muutokset kulutustottumuksissa pohjaavat ympäröivän maailman muutoksiin ja sen vaikutuksiin omiin arvoihin. Vastuullisuus, ekologisuus ja omien kulutusvalintojen ilmastovaikutukset puhututtavat tällä hetkellä laajasti. Järkevä kuluttaminen näkyy tutkimuksesta päätellen myös jouluna.
Kotimaisuus kiinnostaa
Tutkimuksesta ilmenee, että reilu kolmannes suomalaista arvelee kotimaisten tuotteiden ja palveluiden osuuden olevan yli puolet jouluhankinnoista. Noin kolmannes vastaajista sanoi tarkistavansa ainakin useimmiten, onko tuotteessa tai palvelussa suomalaisesta työstä kertova Avainlippu-merkki.
– Kotimaisuuden suosiminen myös joulukulutuksessa näyttäisi olevan viime vuosien tutkimusten mukaan nousussa, Eljala sanoo.
Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus. Siihen vastasi lokakuussa 1 187 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.