Harva älyää tarkistaa nämä kaksi asiaa renkaanvaihdon yhteydessä – tänä keväänä erityisen aiheellista

Alkukevät on ollut säidensä puolesta sen verran arvaamaton, että harva on vielä uskaltautunut vaihtamaan autoonsa kesärenkaita. Kesärengaskausi on kuitenkin nurkan takana, ja pian renkaanvaihtopisteillä riittää varmasti kuhinaa.

VIDEO: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa oikeaoppiseen renkaanvaihtoon.

Kuluneena talvena ajoittain koviksikin yltyneet pakkaset ovat koetelleet auton jarrujärjestelmää ja iskunvaimentimia. Auton varaosia maahantuovan Kahan mukaan pyörien irrottaminen kesärenkaiden vaihtamisen yhteydessä tarjoaa oivan tilaisuuden kartoittaa myös näiden järjestelmien kuntoa sekä suorittaa tarvittavat huoltotoimenpiteet ja osien vaihtaminen.

Käy läpi ainakin jarrujärjestelmän kriittisimmät osat

Levyjarrujärjestelmän kuluvimpia osia ovat jarrulevyt ja -palat, joten niiden kunto on hyvä tarkistaa ja kuluneet osat vaihtaa uusiin. Sama koskee myös jarrusatuloiden liukutappien kumeja ja jarruletkuja.

Jarruletkujen kunto selviää niitä taivuttelemalla; jos letkussa näkyy halkeamia, on letku vaihdettava heti. Letkut voivat vanhemmiten halkeilla myös sisältäpäin, joten ne on hyvä vaihtaa aika ajoin, vaikka ulkoisia halkeamia ei vielä olisikaan. Vastuulliseen jarruhuoltoon kuuluvat myös jarrunesteen säännöllinen vaihtaminen ja käsijarrun vaijerin kunnon tarkistaminen.

Kuluneet iskunvaimentimet kannattaa vaihtaa viipymättä

Mikäli autosi muuttaa herkästi ajosuuntaa, lähtee helposti sivuluisuun ja jousitus lyö pohjaan epätasaisella ajettaessa, on todennäköisesti tullut aika vaihtaa iskunvaimentimet. Kuluneista iskunvaimentimista viestii myös se, että mutkissa joudutaan tekemään ylimääräisiä ohjausliikkeitä, renkaat ovat kuluneet epätasaisesti tai olet silmämääräisesti havainnut öljyvuotoja.

Huonokuntoinen iskunvaimennin on turvallisuusriski, sillä kuluneet iskunvaimentimet eivät pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä. Tiestä pomppivat renkaat eivät reagoi jarrutukseen toivotulla tavalla, joten onnettomuuden ainekset ovat kasassa.

Aikansa eläneet iskunvaimentimet aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista sekä vahingoittavat pakoputken osia ja jousitusta. Iskunvaimentimet olisi hyvä vaihtaa viimeistään silloin, kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä.

Samalla, kun iskunvaimentimet päivitetään uusiin, kannattaa tarkastaa myös niiden kumihelojen, laakerointien ja suojakumien kunto. Kun kaikki hoidetaan kerralla, säästetään asennuskustannuksissa ja remonttia ei tarvitse tehdä heti uudestaan.

Lähde: Kaha

***

Lue myös:

    Uusimmat