Autoliitto on ottanut kantaa Euroopan komissiossa valmistelussa olevaan asetukseen, joka liittyy yleisesti kaikenlaisen datan käyttöön koskettaen myös autoilijoita. Data-asetuksesta ollaan näillä näkymin päättämässä 23. helmikuuta, mutta sen esitysluonnos vuoti julkisuuteen jo helmikuun alussa.
Autoliitto kertoo tiedotteessaan, ettei Euroopan komission pöydällä olevan uuden tietosuoja-asetuksen valmistelussa ole määritelty riittäviä suuntaviivoja autojen keräämän datan hyödyntämiselle.
– Jostain syystä autoalaa koskeva sääntely ollaan kuitenkin jättämässä loppumetreillä kokonaan pois asetuksesta, se toteaa.
Nykyautoissa on paljon erilaista laitteistoa ja ohjelmistoja, jotka keräävät valtavia määriä erilaista tietoa. Autoliitto epäilee, että harva autoilija tulee edes ajatelleeksi, mistä kaikesta oma auto saattaa kerätä dataa. Kerättyjen tietojen joukossa onkin usein esimerkiksi seuraavia asioita:
Lue myös: Polttoaineiden hinnat uhkaavat karata uusiin korkeuksiin – Autoliitto ei vakuutu EU:n laskelmista: "Todellista vaikutusta ei tiedä kukaan"
- Paikka- eli sijaintitietoja
- Vikatietoja
- Tietoja polttoaineen ja öljyn määrästä
- Tietoja kuljettajan ajokäytöksestä, kuten nopeudesta ja jarrutuksista eri tilanteissa
- Tietonsa valmistajan järjestelmään rekisteröineen kuljettajan henkilökohtaisia tietoja
Autoliiton mukaan auton keräämät tiedot ovat oikein käytettynä hyödyllisiä autoilijalle, mutta tietojen hyödyllisyys tai edes se, että niitä kerätään, ei olekaan ongelman ydin.
– Olennaista on se, että auton omistajan tai haltijan tulee aina itse voida päättää, kuka tietoja hyödyntää, Autoliitto kertoo tiedotteessaan.
Vaarana valmistajien asettuminen portinvartijoiksi?
Mikäli asetuksen sisältöön ei tehdä muutoksia, ei siinä tule Autoliiton mukaan huomioiduksi autojen keräämän datan käyttäminen.
– Vaarana on nyt se, että auton omistaja ei pääse jatkossa päättämään autonsa keräämästä datasta, vaan että autonvalmistaja asettuu portinvartijaksi päättämään siitä kuka saa lukea tai käyttää dataa.
Autoliitto katsoo, että datan kerääminen ja hyödyntäminen tulee jatkossa vain korostumaan autoilijoille suunnatuissa palveluissa. Huollot, korjaukset, hinauspalvelut ja erilaisen kännykkäsovellukset voivat tulevaisuudessa olla riippuvaisia pääsystä kerätyn datan käyttöön.
– Jos valmistaja voi omia nämä tiedot, se voi myös päättää mitä palveluita kuluttajalle on tarjolla ja kuka niitä pystyy tuottamaan ja mihin hintaan. Se vähentää luonnollisesti kilpailua, mikä harvemmin tarkoittaa kuluttajan kannalta mitään hyvää, Autoliitto kertoo tiedotteessaan.
Lue myös: Yhä useammassa autossa on salaperäinen "musta laatikko" – näitä tietoja EU:lle tärkeä tallennin kerää
Jopa 70 % sallisi auton etähuollon
Autoliitto on liittynyt yhteiseen rintamaan eurooppalaisten sisarjärjestöjensä, kansainvälisen autoliitto FIA:n sekä useiden muiden kuluttajien etua valvovien järjestöjen kanssa. Ne vaativat EU:lta lainsäädäntöä, joka varmistaa kuluttajan valinnanvapauden ja vapaan kilpailun yritysten kesken tietoturvaa unohtamatta.
Ratkaisuksi on ehdotettu turvallista auton telematiikka-alustaa, jota kutsutaan myös nimellä S-OTP.
– Se on linjassa EU:ssa asetettujen kunnianhimoisten tavoitteiden kanssa vaalia innovaatioita ja laatia nykyaikaiseen markkinatalouteen soveltuvaa lainsäädäntöä. Autonvalmistajien esittämä malli ei tätä asiaa edistäisi, vaan vuonna 2019 tehdyn selvityksen mukaan aiheuttaisi itsenäisille palveluntuottajille ja kuluttajille Euroopassa jopa 65 miljardin euron lisäkustannukset vuoteen 2030 mennessä.
Samaisen selvityksen perusteella autoilijat kuitenkin näkevät datankeruun ja verkkoon yhdistettyjen autojen hyödyt. Lähes 70 prosenttia autoilijoista nimittäin sallisi valmistajan huoltaa autoa etänä, jos se tarkoittaisi, ettei sitä tarvitse viedä korjaamolle.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kertoo tiedotteessa, että suomalaisilla mepeillä on nyt iso tilaisuus vaikuttaa kuluttajien asemaan ja oikeuksiin.
– Kuluttajansuoja, vapaa kilpailu ja tietoturva on varmistettava autonomistajan oikeudet huomioiden, Nieminen vaatii.
10:21