Kesä on pitänyt hätäkeskukset kiireisinä tänäkin vuonna. Kesäkuun alusta heinäkuun puoliväliin asti hätäkeskuksiin oli tullut yli 445 000 hätäpuhelua.
Hätäkeskuslaitos vastaanottaa vuosittain noin 2,7 miljoonaa hätäilmoitusta, joista tehtävinä suurin osa menee ensihoidolle, noin 35 prosenttia poliisille ja noin 10 prosenttia jakautuu pelastuksen ja sosiaalipäivystyksen kesken.
Puheluihin on vastaamassa samanaikaisesti 40–90 työntekijää.
Lue myös: Hätäpuheluita on tulkattu tänä vuonna jo 19 eri kielellä – eniten tulkkauksia venäjästä ja arabiasta
MTV:n Uutisaamussa vieraillut Hätäkeskuslaitoksen toimialapäällikkö Ari Ekstrand kertoo, että kesäkuukaudet ovat kiireisimpiä aikoja hätäkeskuksille.
– Kesä tuo mukanaan erilaisia ilmiöitä. Yleensähän ihmiset odottavat kesältä mukavia kelejä, mikä tarkoittaa, että ihmiset lähtevät liikkeelle ja nauttivat alkoholia. Nämä kaksi yhdessä aiheuttavat sen, että meillä puhelimet soivat.
Lue myös: 112 Suomi -mobiilisovellus on kohta hyödyllinen myös muualla Euroopassa
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
"Tänä kesänä on ollut muodissa kaatua sähköpotkulaudoilla"
Ekstrandin mukaan hätäkeskusten välittämät tehtävät liittyvät alkoholimyrkytyksiin, kaatumisiin, tappeluihin, erilaisiin häiriötilanteisiin tai liikenteessä rattijuoppoepäilyihin.
Kesäisin ilmoituksia tulee myös vesiliikenneonnettomuuksista tai metsäpaloista.
Lue myös: Hätäilmoituksen voi tehdä myös viittomakielellä – historiallinen kokeilu alkaa
– Tänä kesänä on ollut muodissa kaatua sähköpotkulaudoilla.
Myös kesän helleaalto on korostunut puheluissa, vaikka Ekstrandin mukaan terveydentilan heikkenemiseen liittyvät tehtävät ovat yleisiä kaikkina aikoina.
– Vanhukset kärsivät tästä kuumuudesta.