Formula ykkösten tekninen työryhmä järjesti Britannian GP:n aika-ajojen alla hätäkokouksen lajia ravisuttelevan pakokaasukiistan johdosta.
Kaikki tallipäälliköt ja tallien tekniikkapomot kutsuttiin Silverstonen varikolla koolle todella nopealla aikataululla.
Kiista koskee moottorista lähtöisin olevan virtauksen ohjaamista auton perässä sijaitsevaan diffuusoriin silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta.
Kansainvälinen autoliitto FIA perui lauantaiaamuna Renault-moottorien päivää aiemmin saaman poikkeusluvan kaasuläpän 50-prosenttisesta aukipitämisestä silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta, mutta piti voimassa Mercedes-moottorien poikkeusluvan bensan syöttämisestä ja pakokaasujen tuottamisesta moottorijarrutuksen aikana.
Päätöksen jälkeen Renault-moottoreita käyttävän Red Bull -tallin päällikkö Christian Horner ja tekninen johtaja Adrian Newey menivät vihaisina FIA:n kilpailujohtajan Charlie Whitingin luokse. Red Bullin pelätään jopa protestoivan Mercedes-moottoria käyttäviä talleja vastaan Britannian GP:n jälkeen, mikäli pakokaasukiistaan ei löydetä ratkaisua.
Lue myös:
Pakokaasujupakka mutkistuu: Renault menetti poikkeuslupansa
Tallipomojen riita puhkesi lehdistön edessä
Pakokaasujupakka menee oudoksi - "en ymmärtänyt sanaakaan"
Kovalainen selittää pakokaasujupakkaa - "jonkin sortin taistelu"