Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Millä poppakonsteilla saan itseni virkeäksi autoa ajaessani?
Vastaus: Väsymys vaikuttaa kuljettajan kykyyn havainnoida ja reagoida liikennetilanteiden edellyttämällä tavalla. Pahimmillaan väsymys saattaa johtaa nukahtamiseen.
Tyypillisiä onnettomuuksia väsyneelle kuljettajalle ovat tieltä suistuminen tai törmääminen.
Väsymys ei iske hetkessä, vaan kuljettaja väsyy vähitellen. Liikennevakuutuskeskuksen tilastojen mukaan kuolemaan johtavia nukahtamisonnettomuuksia, kuten muitakin kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, sattuu paljon kesäiltapäivinä.
Toki rattiin nukahtamisen riski on suuri muulloinkin, esimerkiksi yöllä, mutta iltapäivällä ihmisen vireystila luontaisesti laskee. Kun samaan aikaan tiellä on paljon muuta liikennettä – toisin kuin esimerkiksi yöllä, ovat nukahtamisen seuraukset yleensä tuhoisia.
On tärkeää, että kuljettajana tunnistat nämä väsymyksen tunnusmerkit:
- Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Pyri pitämään tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun alat haukotella.
- Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
- Väsynyt kuljettaja pyrkii monesti peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely ja hiuksien harominen.
- Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
- Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
- Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Kuljettaja jo siis torkahtelee lyhyitä hetkiä.
Matkustajan tulisi tarkkailla kuljettajan vireystilaa
Myös matkustajan on tärkeää tarkkailla kuljettajan olemusta. Valitettavan usein kuljettajan on vaikea myöntää olevansa väsynyt – erityisesti, kun kyydissä on matkustajia. Mikäli matkustajana huomaat kuljettajassa edellä listaamiani tai muita väsymyksen tunnusmerkkejä, vaadi kuljettajaa pitämään tauko.
Kuljettaja voi oikealla toiminnallaan myös torjua väsymystä:
- Nuku riittävästi ennen ajoon lähtöä. Se on paras tapa torjua väsymystä.
- Vältä tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä ennen ajoon lähtöä.
- Pidä riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.
- Lyhyelläkin tauolla voit nukkua hetken vaikkapa autossa. Juo kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun heräät ja jatkat matkaa. Älä kuitenkaan luota liikaa kofeiinin piristävään vaikutukseen.
- Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.
- Älä nauti yhtään alkoholia, jos aiot ajaa. Alkoholi lisää väsymystä, vaikkei rattijuopumuksen raja vielä ylittyisikään.
- Kolmiolääkkeet tai lyhytkin sairaus saattavat myös väsyttää. Esimerkiksi illalla otettu nukahtamislääke saattaa vaikuttaa vielä aamulla.
Sijoita turvallisuuteen autoa hankkiessasi
Myös ajoneuvotekniikka auttaa nykyisin nukahtamisonnettomuuksien torjunnassa. Yhä useammassa autossa on kuljettajan vireystilan valvonta. Näissä järjestelmissä ja niiden toteutuksessa on paljon automerkki ja –mallikohtaisia eroja. Osa järjestelmistä tarkkailee kuljettajan ajotapaa ja ohjausliikkeitä – osa puolestaan kuljettajan olemusta. Jos järjestelmät havaitsevat väsymyksen merkkejä, ne varoittavat kuljettajaa ja kehottavat pitämään tauon.
Autoihin on saatavilla myös erilaisia kaista-avustimia. Osa niistä varoittaa kuljettajaa, mikäli hän on ajautumassa reuna- tai keskiviivan päälle. Kehittyneimmät järjestelmät tekevät myös korjaavia ohjausliikkeitä ja pyrkivät pitämään auton omalla kaistalla. Osa järjestelmistä pyrkii myös havahduttamaan kuljettajaa hereille varoitusäänin tai jopa ravistelemalla, esimerkiksi jarrujen avulla.
Nämä ajoneuvotekniset ratkaisut ovat tervetullut lisä ja niitä kannattaa valita lisävarustelistalta. Ne saattavat pelastaa omasi tai läheisesi hengen todennäköisemmin kuin kromiset ikkunalistat tai pähkinäpuusomiste kojelaudassa. Liikaa järjestelmiin ei kuitenkaan tule luottaa, eli kuljettajan on syytä järjestelmistä huolimatta muistaa oma vastuunsa: väsyneenä ei ajeta.