Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten rattiin nukahtamisen voi estää?
Vastaus: Rattiin nukahtaminen on torjuttavissa kuljettajan vastuuntunnolla ja matkustajien tarkkaavaisuudella. Myös ajoneuvotekniikka tuo helpotusta asiaan.
On tärkeää, että kuljettaja tunnistaisi väsymyksensä ja myöntäisi sen – ennen kuin on liian myöhäistä.
Matkustajien tulisi omalta osaltaan seurata kuljettajan olemusta ja tarvittaessa kehottaa pitämään tauko, jos hän ei sitä oma-aloitteisesti ymmärrä tehdä. Ongelmana on usein juuri se, ettei kuljettaja itse uskalla tunnustaa väsymystään.
Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä
• Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisi pitää tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
• Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
• Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely, hiuksien harominen tai rummuttaminen (polviin, reisiin tai auton sisäosiin, kuten penkkiin, oveen tai ohjauspyörään).
• Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
• Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
• Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Kuljettaja jo siis torkahtelee lyhyitä hetkiä.
Väsymystä voi myös torjua
• Ajorupeamat on syytä suunnitella järkevästi eli myös matka kohteeseen tulisi ottaa loman kannalta.
• Paras tapa torjua väsymystä, on nukkua riittävästi. Kesällä, arkiruutinien väistyessä, ihmisen vuorokausirytmi muuttuu jonkin verran. Valoisana kesäiltana valvotaan usein pidempään kuin arkisena talvi-iltana. Joillekin valoisat yöt saattavat aiheuttaa univaikeuksia tai jopa kokonaan estää nukkumisen.
• Tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä tulisi välttää ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.
• Matkalla tulisi pitää riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.
• Lyhyelläkin tauolla voi nukkua hetken - vaikkapa autossa. Kuljettajan kannattaa juoda kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun hän herää ja jatkaa ajamista. Kofeiinin piristävään vaikutukseen ei saa kuitenkaan luottaa liikaa.
• Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä.
Ajoneuvotekniikka auttaa
• Ilmastointilaitteen avulla saadaan auto kesälläkin mukavan viileäksi. Auton sisälämpötilan ollessa siedettävä, kuljettaja ei väsähdä yhtä helposti kuin saunaa muistuttavassa, todella kuumassa, ilmastoimattomassa autossa.
• Kuljettajan vireystilan valvonta luo kuljettajasta ajoprofiilin ja ilmoittaa, mikäli huomaa kuljettajan toiminnassa poikkeavuuksia, jotka kielivät väsymyksestä.
• Kaistavahti varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pientareelle tai vastaantulevien kaistalle.
• Kaistallapysymisjärjestelmä pyrkii pitämään auton keski- ja reunaviivan välissä eli ohjaa tarvittaessa autoa kuljettajan puolesta.
Jotta ajoneuvotekniikasta saataisiin irti suunniteltu hyöty, on tärkeää, että autoa hankittaessa näitä järjestelmiä valitaan lisävarustelistalta - elleivät ne sitten ole jo vakiovarusteina. Kyseiset järjestelmät auttavat vain, jos ne ovat päälle kytkettyinä.
Nykyään lähes poikkeuksetta ilmastointilaite alkaa olla melkein joka autossa. Auton käyttäjän tulisi kuitenkin huolehtia siitä, että ilmastointi tulee huollettua säännöllisesti – vähintään kahden vuoden välein. Ilmastointihuolto ei useinkaan kuulu auton varsinaiseen huolto-ohjelmaan. Juuri näillä säännöllisillä huolloilla varmistetaan ilmastoinnin toiminta ja tehokkuus silloin, kun laitetta oikeasti tarvitaan.