Tuulilasivaurioita syntyy herkästi näin keväällä, kun talven aikana teille ja pihoille levitetty hiekoitussepeli tarttuu renkaiden uriin ja lamelleihin ja irtoilee sitten niistä erilaisissa ajotilanteissa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Kannattaako autoon ottaa tuulilasivakuutus?
Vastaus: Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan renkaista irtoavat kivet ehtivät laskeutua tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.
Turvaväli helpottaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa kiihdytyskaistaa pitkin tulevan liittymistä entisestään keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään voimakkaasti kiihdyttäen pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin ja rauhallisemmin siirryttäessä. Toki liittyjän on syytä muistaa, että väistämisvelvollisuus näissä tilanteissa on kuitenkin hänellä.
Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa? Juttu jatkuu videon alla.
1:41Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mikä on sopiva turvaväli.
Näin säästät muiden laseja
Autoilija voi ajotavallaan jonkin verran vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle aloittaa vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton oman auton taustapeilistä (tuulilasissa kiinni oleva sisäpeili). Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä, joten voimakkaita kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää.
Suosittelen myös investoimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.
Lue myös: Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu
Vaurio tulisi korjata pian
Aina esimerkillinenkään toiminta ei auta, jos matkassa on huonoa tuuria. Esimerkiksi vastaantulevan tai ohittavan auton renkaasta singahtavaa kiveä on melko mahdotonta ennakoida.
Jos lasiin sitten napsahtaa kiveniskemä, saattaa vielä selvitä lasia vaihtamatta korjauttamalla kiveniskemän mahdollisimman pian. Ennen korjausta kannattaa pyrkiä välttämään voimakkaita lämpötilanmuutoksia lasissa. Esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, johon on tullut kiveniskemä, halkeaa melko varmasti, jos lasin ollessa kylmä sen lämpövastuksiin kytketään virta. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen.
Pääsääntöisesti enintään kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä. Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen.
Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei taas suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.
Jos lasissa on halkeama, se kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian. Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta.
Lue myös: Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
Entäpä se lasivakuutus?
Kyllä, suosittelen lämpimästi lasivakuutuksen ottamista.
Nykytuulilasien isohko koko ja niihin liitetyt erilaiset järjestelmät nostavat tuulilasin hintaa. Vastaavasti vaihtotyö on aiempaa monimutkaisempaa, koska vaihdon yhteydessä joudutaan avustinjärjestelmiä tukevat anturit ja kamerat kalibroimaan tehtaan määritysten mukaisesti. Kun vaihtotyö kestää pidempään, myös työosuuden kokonaishinnasta tulee kalliimpi.
Tuulilasi vaihdettuna saattaa joihinkin henkilöautoihin siis maksaa useita tuhansia euroja – lasivakuutuksen ansiosta lasinvaihdosta selviää maksamalla yleensä noin 150–200 euron omavastuuosuuden. Tuulilasin korjaus onnistuu monen lasivakuutuksen avulla jopa kokonaan ilman omavastuuta. Useimmissa vakuutusyhtiöissä korvauksien maksaminen lasivakuutuksesta ei aiheuta bonusmenetyksiä. Tutustu kuitenkin oman vakuutuksesi ehtoihin huolellisesti.
Lue myös: Helppo teko tekee ajomatkasta turvallisemman – ethän unohda?
MTV